Sampling in der Musikproduktion : : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / / Georg Fischer.

20 years of dispute over one and a half seconds of copied music? The dispute in the »Metal on Metal« (German: »Metall auf Metall«) case between the music group Kraftwerk and the composer Moses Pelham even occupied the European Court of Justice in 2019. It shows that copyright has become a socially c...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Marburg : : Büchner Verlag,, [2020]
©2020
Year of Publication:2020
Language:German
Physical Description:1 online resource (387 pages)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993544115704498
ctrlnum (CKB)4100000010106380
(MiAaPQ)EBC6027313
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78442
(EXLCZ)994100000010106380
collection bib_alma
record_format marc
spelling Fischer, Georg, author.
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer.
Marburg Büchner-Verlag 2020
Marburg : Büchner Verlag, [2020]
©2020
1 online resource (387 pages)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Description based on print version record.
20 years of dispute over one and a half seconds of copied music? The dispute in the »Metal on Metal« (German: »Metall auf Metall«) case between the music group Kraftwerk and the composer Moses Pelham even occupied the European Court of Justice in 2019. It shows that copyright has become a socially contentious issue that has pushed its way out of the niche of the artistic sphere and into the everyday lives of almost everyone. This process has not gone unnoticed by academia, and yet academia is only just beginning to understand the implications and effects of this copyright expansion in more detail. Sociologist Georg Fischer provides the first empirical study of sampling in music that explicitly examines the impact of German copyright law on creative practice. He shows the abundance and diversity of creative circumvention strategies that have spread and taken root in the shadow of copyright law – and with which artists necessarily limit their own visibility as well as the aesthetic complexity and monetary exploitation of their works.
20 Jahre Streit um eineinhalb Sekunden kopierte Musik? Die Auseinandersetzung im Fall »Metall auf Metall« zwischen der Musikgruppe Kraftwerk und dem Komponisten Moses Pelham beschäftigte 2019 sogar den Europäischen Gerichtshof. Sie zeigt, dass das Urheberrecht zu einem gesellschaftlichen Streitthema geworden ist, das sich aus der Nische des künstlerischen Bereichs in den Alltag nahezu aller Menschen gedrängt hat. Dieser Prozess lief nicht unbemerkt von der Wissenschaft ab und dennoch ist diese gerade erst dabei, die Implikationen und Effekte dieser urheberrechtlichen Ausdehnung genauer zu verstehen. Der Soziologe Georg Fischer liefert die erste empirische Studie zum Sampling in der Musik, die explizit den Einfluss des deutschen Urheberrechts auf die kreative Praxis untersucht. Er zeigt die Fülle und Vielfalt an kreativen Umgehungsstrategien, die sich im Schatten des Urheberrechts ausgebreitet und verankert haben – und mit denen die Künstler_innen die eigene Sichtbarkeit sowie die ästhetische Komplexität und monetäre Verwertung ihrer Werke notgedrungen einschränken.
German
Copyright Music.
copyright
sampling
music industry
Kraftwerk
Moses Pelham
intellectual property rights
level of creativity
3-96317-190-1
language German
format eBook
author Fischer, Georg,
spellingShingle Fischer, Georg,
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /
author_facet Fischer, Georg,
author_variant g f gf
author_role VerfasserIn
author_sort Fischer, Georg,
title Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /
title_sub Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /
title_full Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer.
title_fullStr Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer.
title_full_unstemmed Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer.
title_auth Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /
title_new Sampling in der Musikproduktion :
title_sort sampling in der musikproduktion : das spannungsfeld zwischen urheberrecht und kreativität /
publisher Büchner-Verlag
Büchner Verlag,
publishDate 2020
physical 1 online resource (387 pages)
isbn 3-96317-721-7
3-96317-190-1
callnumber-first K - Law
callnumber-subject K - General Law
callnumber-label K1450
callnumber-sort K 41450 F573 42020
genre_facet Music.
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 300 - Social sciences
dewey-tens 340 - Law
dewey-ones 346 - Private law
dewey-full 346.0482
dewey-sort 3346.0482
dewey-raw 346.0482
dewey-search 346.0482
work_keys_str_mv AT fischergeorg samplingindermusikproduktiondasspannungsfeldzwischenurheberrechtundkreativitat
status_str n
ids_txt_mv (CKB)4100000010106380
(MiAaPQ)EBC6027313
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78442
(EXLCZ)994100000010106380
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /
_version_ 1796652263540785152
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>01325nam a2200325 i 4500</leader><controlfield tag="001">993544115704498</controlfield><controlfield tag="005">20200607150426.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d | </controlfield><controlfield tag="007">cr cnu||||||||</controlfield><controlfield tag="008">200607s2020 gw o 000 0 ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-96317-721-7</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4100000010106380</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(MiAaPQ)EBC6027313</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78442</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994100000010106380</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">MiAaPQ</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="e">pn</subfield><subfield code="c">MiAaPQ</subfield><subfield code="d">MiAaPQ</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">K1450</subfield><subfield code="b">.F573 2020</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">346.0482</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Fischer, Georg,</subfield><subfield code="e">author.</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Sampling in der Musikproduktion :</subfield><subfield code="b">Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /</subfield><subfield code="c">Georg Fischer.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Marburg</subfield><subfield code="b">Büchner-Verlag</subfield><subfield code="c">2020</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Marburg :</subfield><subfield code="b">Büchner Verlag,</subfield><subfield code="c">[2020]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2020</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (387 pages)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based on print version record.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">20 years of dispute over one and a half seconds of copied music? The dispute in the »Metal on Metal« (German: »Metall auf Metall«) case between the music group Kraftwerk and the composer Moses Pelham even occupied the European Court of Justice in 2019. It shows that copyright has become a socially contentious issue that has pushed its way out of the niche of the artistic sphere and into the everyday lives of almost everyone. This process has not gone unnoticed by academia, and yet academia is only just beginning to understand the implications and effects of this copyright expansion in more detail. Sociologist Georg Fischer provides the first empirical study of sampling in music that explicitly examines the impact of German copyright law on creative practice. He shows the abundance and diversity of creative circumvention strategies that have spread and taken root in the shadow of copyright law – and with which artists necessarily limit their own visibility as well as the aesthetic complexity and monetary exploitation of their works.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">20 Jahre Streit um eineinhalb Sekunden kopierte Musik? Die Auseinandersetzung im Fall »Metall auf Metall« zwischen der Musikgruppe Kraftwerk und dem Komponisten Moses Pelham beschäftigte 2019 sogar den Europäischen Gerichtshof. Sie zeigt, dass das Urheberrecht zu einem gesellschaftlichen Streitthema geworden ist, das sich aus der Nische des künstlerischen Bereichs in den Alltag nahezu aller Menschen gedrängt hat. Dieser Prozess lief nicht unbemerkt von der Wissenschaft ab und dennoch ist diese gerade erst dabei, die Implikationen und Effekte dieser urheberrechtlichen Ausdehnung genauer zu verstehen. Der Soziologe Georg Fischer liefert die erste empirische Studie zum Sampling in der Musik, die explizit den Einfluss des deutschen Urheberrechts auf die kreative Praxis untersucht. Er zeigt die Fülle und Vielfalt an kreativen Umgehungsstrategien, die sich im Schatten des Urheberrechts ausgebreitet und verankert haben – und mit denen die Künstler_innen die eigene Sichtbarkeit sowie die ästhetische Komplexität und monetäre Verwertung ihrer Werke notgedrungen einschränken.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Copyright</subfield><subfield code="v">Music.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">copyright</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">sampling</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">music industry</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Kraftwerk</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Moses Pelham</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">intellectual property rights</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">level of creativity</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-96317-190-1</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-02-22 03:44:27 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2020-02-01 22:26:53 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337557240004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337557240004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337557240004498</subfield></datafield></record></collection>