Sampling in der Musikproduktion : : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / / Georg Fischer.
20 years of dispute over one and a half seconds of copied music? The dispute in the »Metal on Metal« (German: »Metall auf Metall«) case between the music group Kraftwerk and the composer Moses Pelham even occupied the European Court of Justice in 2019. It shows that copyright has become a socially c...
Saved in:
VerfasserIn: | |
---|---|
Place / Publishing House: | Marburg : : Büchner Verlag,, [2020] ©2020 |
Year of Publication: | 2020 |
Language: | German |
Physical Description: | 1 online resource (387 pages) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993544115704498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)4100000010106380 (MiAaPQ)EBC6027313 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78442 (EXLCZ)994100000010106380 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Fischer, Georg, author. Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer. Marburg Büchner-Verlag 2020 Marburg : Büchner Verlag, [2020] ©2020 1 online resource (387 pages) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Description based on print version record. 20 years of dispute over one and a half seconds of copied music? The dispute in the »Metal on Metal« (German: »Metall auf Metall«) case between the music group Kraftwerk and the composer Moses Pelham even occupied the European Court of Justice in 2019. It shows that copyright has become a socially contentious issue that has pushed its way out of the niche of the artistic sphere and into the everyday lives of almost everyone. This process has not gone unnoticed by academia, and yet academia is only just beginning to understand the implications and effects of this copyright expansion in more detail. Sociologist Georg Fischer provides the first empirical study of sampling in music that explicitly examines the impact of German copyright law on creative practice. He shows the abundance and diversity of creative circumvention strategies that have spread and taken root in the shadow of copyright law – and with which artists necessarily limit their own visibility as well as the aesthetic complexity and monetary exploitation of their works. 20 Jahre Streit um eineinhalb Sekunden kopierte Musik? Die Auseinandersetzung im Fall »Metall auf Metall« zwischen der Musikgruppe Kraftwerk und dem Komponisten Moses Pelham beschäftigte 2019 sogar den Europäischen Gerichtshof. Sie zeigt, dass das Urheberrecht zu einem gesellschaftlichen Streitthema geworden ist, das sich aus der Nische des künstlerischen Bereichs in den Alltag nahezu aller Menschen gedrängt hat. Dieser Prozess lief nicht unbemerkt von der Wissenschaft ab und dennoch ist diese gerade erst dabei, die Implikationen und Effekte dieser urheberrechtlichen Ausdehnung genauer zu verstehen. Der Soziologe Georg Fischer liefert die erste empirische Studie zum Sampling in der Musik, die explizit den Einfluss des deutschen Urheberrechts auf die kreative Praxis untersucht. Er zeigt die Fülle und Vielfalt an kreativen Umgehungsstrategien, die sich im Schatten des Urheberrechts ausgebreitet und verankert haben – und mit denen die Künstler_innen die eigene Sichtbarkeit sowie die ästhetische Komplexität und monetäre Verwertung ihrer Werke notgedrungen einschränken. German Copyright Music. copyright sampling music industry Kraftwerk Moses Pelham intellectual property rights level of creativity 3-96317-190-1 |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Fischer, Georg, |
spellingShingle |
Fischer, Georg, Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / |
author_facet |
Fischer, Georg, |
author_variant |
g f gf |
author_role |
VerfasserIn |
author_sort |
Fischer, Georg, |
title |
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / |
title_sub |
Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / |
title_full |
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer. |
title_fullStr |
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer. |
title_full_unstemmed |
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / Georg Fischer. |
title_auth |
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / |
title_new |
Sampling in der Musikproduktion : |
title_sort |
sampling in der musikproduktion : das spannungsfeld zwischen urheberrecht und kreativität / |
publisher |
Büchner-Verlag Büchner Verlag, |
publishDate |
2020 |
physical |
1 online resource (387 pages) |
isbn |
3-96317-721-7 3-96317-190-1 |
callnumber-first |
K - Law |
callnumber-subject |
K - General Law |
callnumber-label |
K1450 |
callnumber-sort |
K 41450 F573 42020 |
genre_facet |
Music. |
illustrated |
Not Illustrated |
dewey-hundreds |
300 - Social sciences |
dewey-tens |
340 - Law |
dewey-ones |
346 - Private law |
dewey-full |
346.0482 |
dewey-sort |
3346.0482 |
dewey-raw |
346.0482 |
dewey-search |
346.0482 |
work_keys_str_mv |
AT fischergeorg samplingindermusikproduktiondasspannungsfeldzwischenurheberrechtundkreativitat |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)4100000010106380 (MiAaPQ)EBC6027313 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78442 (EXLCZ)994100000010106380 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Sampling in der Musikproduktion : Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität / |
_version_ |
1796652263540785152 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>01325nam a2200325 i 4500</leader><controlfield tag="001">993544115704498</controlfield><controlfield tag="005">20200607150426.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d | </controlfield><controlfield tag="007">cr cnu||||||||</controlfield><controlfield tag="008">200607s2020 gw o 000 0 ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-96317-721-7</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4100000010106380</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(MiAaPQ)EBC6027313</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78442</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994100000010106380</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">MiAaPQ</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="e">pn</subfield><subfield code="c">MiAaPQ</subfield><subfield code="d">MiAaPQ</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">K1450</subfield><subfield code="b">.F573 2020</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">346.0482</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Fischer, Georg,</subfield><subfield code="e">author.</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Sampling in der Musikproduktion :</subfield><subfield code="b">Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität /</subfield><subfield code="c">Georg Fischer.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Marburg</subfield><subfield code="b">Büchner-Verlag</subfield><subfield code="c">2020</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Marburg :</subfield><subfield code="b">Büchner Verlag,</subfield><subfield code="c">[2020]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2020</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (387 pages)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based on print version record.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">20 years of dispute over one and a half seconds of copied music? The dispute in the »Metal on Metal« (German: »Metall auf Metall«) case between the music group Kraftwerk and the composer Moses Pelham even occupied the European Court of Justice in 2019. It shows that copyright has become a socially contentious issue that has pushed its way out of the niche of the artistic sphere and into the everyday lives of almost everyone. This process has not gone unnoticed by academia, and yet academia is only just beginning to understand the implications and effects of this copyright expansion in more detail. Sociologist Georg Fischer provides the first empirical study of sampling in music that explicitly examines the impact of German copyright law on creative practice. He shows the abundance and diversity of creative circumvention strategies that have spread and taken root in the shadow of copyright law – and with which artists necessarily limit their own visibility as well as the aesthetic complexity and monetary exploitation of their works.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">20 Jahre Streit um eineinhalb Sekunden kopierte Musik? Die Auseinandersetzung im Fall »Metall auf Metall« zwischen der Musikgruppe Kraftwerk und dem Komponisten Moses Pelham beschäftigte 2019 sogar den Europäischen Gerichtshof. Sie zeigt, dass das Urheberrecht zu einem gesellschaftlichen Streitthema geworden ist, das sich aus der Nische des künstlerischen Bereichs in den Alltag nahezu aller Menschen gedrängt hat. Dieser Prozess lief nicht unbemerkt von der Wissenschaft ab und dennoch ist diese gerade erst dabei, die Implikationen und Effekte dieser urheberrechtlichen Ausdehnung genauer zu verstehen. Der Soziologe Georg Fischer liefert die erste empirische Studie zum Sampling in der Musik, die explizit den Einfluss des deutschen Urheberrechts auf die kreative Praxis untersucht. Er zeigt die Fülle und Vielfalt an kreativen Umgehungsstrategien, die sich im Schatten des Urheberrechts ausgebreitet und verankert haben – und mit denen die Künstler_innen die eigene Sichtbarkeit sowie die ästhetische Komplexität und monetäre Verwertung ihrer Werke notgedrungen einschränken.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Copyright</subfield><subfield code="v">Music.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">copyright</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">sampling</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">music industry</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Kraftwerk</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Moses Pelham</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">intellectual property rights</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">level of creativity</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-96317-190-1</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-02-22 03:44:27 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2020-02-01 22:26:53 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337557240004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337557240004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337557240004498</subfield></datafield></record></collection> |