Ort und Zeit : : Filmische Heterotopien von Hochbaum bis Tykwer / / Michael Wedel.

Like every history, the history of film can be grasped not just as a temporal phenomenon, but also within the specificity with which it has inscribed itself into concrete places. The question of how this has occurred at different points in German film history forms the starting point of this book. U...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2020]
©2020
Year of Publication:2020
Language:German
Series:Cinepoetics Essay
Physical Description:1 online resource (VI, 138 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04473nam a22005535i 4500
001 993544097204498
005 20231110221940.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 200915t20202020gw fo d z ger d
020 |a 3-11-061603-3 
020 |a 3-11-061674-2 
024 7 |a 10.1515/9783110616743  |2 doi 
035 |a (CKB)4100000011435888 
035 |a (DE-B1597)499166 
035 |a (DE-B1597)9783110616743 
035 |a (OCoLC)1198931843 
035 |a (MiAaPQ)EBC6637585 
035 |a (Au-PeEL)EBL6637585 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/63701 
035 |a (EXLCZ)994100000011435888 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 0 0 |a MLCM 2024/42009 (P) 
072 7 |a PER004060  |2 bisacsh 
082 0 4 |8 12u  |8 13p  |a 791.4362  |q DE-101  |2 23/ger 
100 1 |a Wedel, Michael,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
245 1 0 |a Ort und Zeit :  |b Filmische Heterotopien von Hochbaum bis Tykwer /  |c Michael Wedel. 
260 |a Berlin/Boston  |b De Gruyter  |c 2020 
264 1 |a Berlin ;  |a Boston :   |b De Gruyter,   |c [2020] 
264 4 |c ©2020 
300 |a 1 online resource (VI, 138 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a Cinepoetics Essay ;  |v 1 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 15. Sep 2020) 
540 |a This eBook is made available Open Access under a CC BY-NC-ND 4.0 license:   |u https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0   |u https://www.degruyter.com/dg/page/open-access-policy 
520 |a Like every history, the history of film can be grasped not just as a temporal phenomenon, but also within the specificity with which it has inscribed itself into concrete places. The question of how this has occurred at different points in German film history forms the starting point of this book. Using five examples, it explores the social and political horizons of heterotopic concepts of space in German film from the 1930s to the 1990s: Hamburg in Werner Hochbaum's A Girl Goes Ashore [Ein Mädchen geht an Land], East Berlin in Günter Reisch's Ein Lord am Alexanderplatz, Munich in the early works of Wim Wenders, the passage from New York to Athens and Santorini via Berlin in Rudolf Thome's Die Sonnegöttin, and the reunified Berlin in Tom Tykwer's Run Lola Run [Lola rennt]. The main points of interest are the poetological devices the films use to portray their settings. By uniting topology and film aesthetics, this book opens up spaces of historic experience that provide film historiography with new insights. 
520 |a Wie jede Geschichte lässt sich auch die des Films nicht nur als zeitliches Phänomen fassen, sondern auch in der Spezifik betrachten, mit der sie sich in konkrete Orte eingeschrieben hat. Die Frage, wie dies zu verschiedenen Zeitpunkten der deutschen Filmgeschichte geschehen ist, bildet den Ausgangspunkt des Buches. An fünf Beispielen erkundet es die gesellschaftlichen und politischen Horizonte heterotopischer Raumkonzepte des deutschen Films von den 1930er bis in die 1990er Jahre: Hamburg in Werner Hochbaums Ein Mädchen geht an Land, Ost-Berlin in Günter Reischs Ein Lord am Alexanderplatz, München im Frühwerk von Wim Wenders, die Passage von New York über Berlin nach Athen und Santorini in Rudolf Thomes Die Sonnengöttin, das wiedervereinigte Berlin in Tom Tykwers Lola rennt. Im Mittelpunkt des Interesses stehen dabei die poetologischen Verfahren, mit denen die Filme ihre Schauplätze ästhetisch erschließen. In der Verschränkung von Topologie und Filmästhetik entwirft das Buch Räume historischer Erfahrung, die der Filmgeschichtsschreibung neue Zugänge eröffnen. 
546 |a In German. 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhalt --   |t Hinführung --   |t 1. Mischungen: EIN MÄDCHEN GEHT AN LAND --   |t 2. Sprengungen: EIN LORD AM ALEXANDERPLATZ --   |t 3. Kreuzungen: POLIZEIFILM --   |t 4. Spiegelungen: DIE SONNENGÖTTIN --   |t 5. Taktungen: LOLA RENNT --   |t Literaturverzeichnis --   |t Filmverzeichnis  
530 |a Issued also in print. 
650 7 |a PERFORMING ARTS / Film / Genres / General.  |2 bisacsh 
653 |a Conception of space in film. 
653 |a filmic locations. 
653 |a history of German cinema. 
776 |z 3-11-061592-4 
830 0 |a Cinepoetics Essay  
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-05-10 06:18:03 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2020-09-18 14:58:48 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337491690004498&Force_direct=true  |Z 5337491690004498  |b Available  |8 5337491690004498