The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre / eingereicht von Thomas Kintaert

ger: Das dem Weisen Bharata zugeschriebene, um den Beginn unserer Zeitrechnung zusammengestellte Natyasastra bildet für nahezu alle indischen Kunsttraditionen eine der ältesten und grundlegendsten schriftlichen Quellen. Das 5. Kapitel dieses enzyklopädischen Lehrbuchs der Theaterkünste widmet sich d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:2005
Year of Publication:2005
Language:German
Subjects:
Classification:56.84 - Schulbau. Bibliotheksbau. Museumsbau. Theaterbau
73.62 - Kunstethnologie. Musikethnologie
24.29 - Theater: Sonstiges
18.67 - Sanskrit: Sprache und Literatur
Physical Description:IX, 142 Bl.; Ill., graph. Darst.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 990001803410504498
ctrlnum AC04794956
(AT-OBV)AC04794956
(Aleph)004778756ACC01
(DE-599)OBVAC04794956
(EXLNZ-43ACC_NETWORK)990047787560203331
collection bib_alma
institution YWOAW
building MAG1-3
record_format marc
spelling Kintaert, Thomas (DE-588)1203319835 aut
<<The>> coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre eingereicht von Thomas Kintaert
2005
IX, 142 Bl. Ill., graph. Darst.
Wien, Univ., Diss., 2005
ger: Das dem Weisen Bharata zugeschriebene, um den Beginn unserer Zeitrechnung zusammengestellte Natyasastra bildet für nahezu alle indischen Kunsttraditionen eine der ältesten und grundlegendsten schriftlichen Quellen. Das 5. Kapitel dieses enzyklopädischen Lehrbuchs der Theaterkünste widmet sich dem purvaranga, jenem großteils rituellen, hauptsächlich aus künstlerischen Elementen gestalteten Abschnitt, der, dem eigentlichen Schauspiel vorangehend, u.a. dessen fehlerfreien Ablauf gewährleisten sollte, indem er Götter und Dämonen erfreut und besänftigt.<br />Die auf Englisch verfasste Dissertation gliedert sich in drei Hauptteile. Teil I enthält die ersten 57 Strophen des purvaranga-Kapitels samt einer englischen Übersetzung und Bemerkungen und dient als Einführung in den gesamten purvaranga. In diesen Strophen werden dessen einzelne Glieder aufgezählt, wird ihr Inhalt kurz wiedergegeben und weiters angegeben welche göttlichen und anderen übernatürlichen Wesen sich an ihrer Aufführung erfreuen. Der zweite Teil geht im Hinblick auf ein umfassendes Verständnis der purvaranga-Rituale auf räumliche und zeitliche Konzepte und ihre Anwendung im Natyasastra ein. Während die Behandlung des räumlichen Aspektes umfassend angelegt ist, konzentriert sich der Abschnitt über zeitliche Konzepte auf das rhythmische Element (tala) der Theater-Musik, da es eine entscheidende Rolle in der Koordinierung von musikalischen und szenischen Elementen im purvaranga spielt. Teil III befasst sich schließlich eingehend mit dem ersten der szenischen purvaranga-Rituale, dem utthapana, unter Berücksichtigung der übrigen (in der Baroda Ausgabe) 36 Kapitel des Natyasastra, in denen sich zahlreiche Angaben zu verschiedensten Elementen des purvaranga finden. Erstmals wurde hierbei ein besonderes Augenmerk auf die präzise Koordinierung der metrischen, rhythmischen, sowie kultisch-szenischen Elemente dieses Rituals gerichtet.<br />
eng: The Natyasastra, attributed to the sage Bharata and compiled around the beginning of the Christian era, is one of the oldest and most fundamental literary sources for nearly all Indian artistic traditions.<br />The fifth chapter of this encyclopaedic manual of the theatrical arts is devoted to the purvaranga. The purpose of this essentially ritual performance, which consists predominantly of elements of art, was among other things to ensure a flawless presentation of the following play by pleasing and appeasing demons and deities alike.<br />The thesis consists of three major parts. Part I, serving as a general introduction to the whole purvaranga, contains the first 57 stanzas of the purvaranga chapter together with an English translation and comments. These stanzas mainly enumerate the different limbs of the purvaranga, concisely mention their characteristics and indicate which divine and other supernatural beings are pleased by their performance.<br />Part II deals systematically with spatial and temporal concepts and their application as found in the Natyasastra, in order to be able to view the description of the purvaranga rituals from a broader perspective. The spatial concepts have been treated extensively, whereas, in the section on temporal concepts, the rhythmical element (tala) of theatrical music has been singled out, since it plays an eminent role in the coordination of musical and scenic elements in the purvaranga. Part III, finally, provides a comprehensive description and interpretation of the first of the scenic purvaranga rituals, the utthapana, and takes into consideration the other (in the Baroda-Edition) 36 chapters, in which numerous references to various aspects of the purvaranga occur. For the first time the focus has been on the precise coordination of the metrical, rhythmic and ritual-scenic elements of the utthapana.
Indien g (DE-588)4026722-2
Theater s (DE-588)4059702-7
Musik s (DE-588)4040802-4
Bühnenbild s (DE-588)4008738-4
AT-OBV UBWS11
YWOAW MAG1-3 34053-C.Stip. 2214777470004498
language German
format Thesis
Book
author Kintaert, Thomas
spellingShingle Kintaert, Thomas
The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre
Indien (DE-588)4026722-2
Theater (DE-588)4059702-7
Musik (DE-588)4040802-4
Bühnenbild (DE-588)4008738-4
author_facet Kintaert, Thomas
author_variant t k tk
author_role VerfasserIn
author_sort Kintaert, Thomas
title The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre
title_full The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre eingereicht von Thomas Kintaert
title_fullStr The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre eingereicht von Thomas Kintaert
title_full_unstemmed The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre eingereicht von Thomas Kintaert
title_auth The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre
title_new The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre
title_sort coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient indian theatre
publishDate 2005
physical IX, 142 Bl. Ill., graph. Darst.
callnumber-raw 34053-C.Stip.
callnumber-search 34053-C.Stip.
topic Indien (DE-588)4026722-2
Theater (DE-588)4059702-7
Musik (DE-588)4040802-4
Bühnenbild (DE-588)4008738-4
topic_facet Indien
Theater
Musik
Bühnenbild
illustrated Illustrated
work_keys_str_mv AT kintaertthomas thecoordinationofmusicalandscenicelementsintheritualpreliminariespurvarangaoftheancientindiantheatre
status_str n
ids_txt_mv (AT-OBV)AC04794956
AC04794956
(Aleph)004778756ACC01
(DE-599)OBVAC04794956
(EXLNZ-43ACC_NETWORK)990047787560203331
hol852bOwn_txt_mv YWOAW
hol852hSignatur_txt_mv 34053-C.Stip.
hol852cSonderstandort_txt_mv MAG1-3
itmData_txt_mv 2005-12-12 01:00:00 Europe/Vienna
barcode_str_mv +YW615900X
callnumbers_txt_mv 34053-C.Stip.
inventoryNumbers_str_mv 34053-C.Stip.
materialTypes_str_mv BOOK
permanentLibraries_str_mv YWOAW
permanentLocations_str_mv MAG1-3
inventoryDates_str_mv 20051209
createdDates_str_mv 2005-12-12 01:00:00 Europe/Vienna
holdingIds_str_mv 2214777470004498
is_hierarchy_id AC04794956
is_hierarchy_title <<The>> coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre
basiskl_str_mv 56.84 - Schulbau. Bibliotheksbau. Museumsbau. Theaterbau
73.62 - Kunstethnologie. Musikethnologie
24.29 - Theater: Sonstiges
18.67 - Sanskrit: Sprache und Literatur
basiskl_txtF_mv 56.84 - Schulbau. Bibliotheksbau. Museumsbau. Theaterbau
73.62 - Kunstethnologie. Musikethnologie
24.29 - Theater: Sonstiges
18.67 - Sanskrit: Sprache und Literatur
_version_ 1793640015982493697
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05775nam a2200505zc 4500</leader><controlfield tag="001">990001803410504498</controlfield><controlfield tag="005">20230218230405.0</controlfield><controlfield tag="007">tu</controlfield><controlfield tag="008">051118|2005 ||| m ||| | ger c</controlfield><controlfield tag="009">AC04794956</controlfield><datafield tag="015" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">OeBB</subfield><subfield code="2">oeb</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(AT-OBV)AC04794956</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">AC04794956</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(Aleph)004778756ACC01</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)OBVAC04794956</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLNZ-43ACC_NETWORK)990047787560203331</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ONB</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="c">OPUS</subfield><subfield code="d">AT-OeAW</subfield><subfield code="e">rakwb</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="c">XA-AT</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">56.84</subfield><subfield code="2">bkl</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">73.62</subfield><subfield code="2">bkl</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">24.29</subfield><subfield code="2">bkl</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">18.67</subfield><subfield code="2">bkl</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kintaert, Thomas</subfield><subfield code="0">(DE-588)1203319835</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">The coordination of musical and scenic elements in the ritual preliminaries (pūrvaranga) of the ancient Indian theatre</subfield><subfield code="c">eingereicht von Thomas Kintaert</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="c">2005</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">IX, 142 Bl.</subfield><subfield code="b">Ill., graph. Darst.</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Wien, Univ., Diss., 2005</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ger: Das dem Weisen Bharata zugeschriebene, um den Beginn unserer Zeitrechnung zusammengestellte Natyasastra bildet für nahezu alle indischen Kunsttraditionen eine der ältesten und grundlegendsten schriftlichen Quellen. Das 5. Kapitel dieses enzyklopädischen Lehrbuchs der Theaterkünste widmet sich dem purvaranga, jenem großteils rituellen, hauptsächlich aus künstlerischen Elementen gestalteten Abschnitt, der, dem eigentlichen Schauspiel vorangehend, u.a. dessen fehlerfreien Ablauf gewährleisten sollte, indem er Götter und Dämonen erfreut und besänftigt.&lt;br /&gt;Die auf Englisch verfasste Dissertation gliedert sich in drei Hauptteile. Teil I enthält die ersten 57 Strophen des purvaranga-Kapitels samt einer englischen Übersetzung und Bemerkungen und dient als Einführung in den gesamten purvaranga. In diesen Strophen werden dessen einzelne Glieder aufgezählt, wird ihr Inhalt kurz wiedergegeben und weiters angegeben welche göttlichen und anderen übernatürlichen Wesen sich an ihrer Aufführung erfreuen. Der zweite Teil geht im Hinblick auf ein umfassendes Verständnis der purvaranga-Rituale auf räumliche und zeitliche Konzepte und ihre Anwendung im Natyasastra ein. Während die Behandlung des räumlichen Aspektes umfassend angelegt ist, konzentriert sich der Abschnitt über zeitliche Konzepte auf das rhythmische Element (tala) der Theater-Musik, da es eine entscheidende Rolle in der Koordinierung von musikalischen und szenischen Elementen im purvaranga spielt. Teil III befasst sich schließlich eingehend mit dem ersten der szenischen purvaranga-Rituale, dem utthapana, unter Berücksichtigung der übrigen (in der Baroda Ausgabe) 36 Kapitel des Natyasastra, in denen sich zahlreiche Angaben zu verschiedensten Elementen des purvaranga finden. Erstmals wurde hierbei ein besonderes Augenmerk auf die präzise Koordinierung der metrischen, rhythmischen, sowie kultisch-szenischen Elemente dieses Rituals gerichtet.&lt;br /&gt;</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">eng: The Natyasastra, attributed to the sage Bharata and compiled around the beginning of the Christian era, is one of the oldest and most fundamental literary sources for nearly all Indian artistic traditions.&lt;br /&gt;The fifth chapter of this encyclopaedic manual of the theatrical arts is devoted to the purvaranga. The purpose of this essentially ritual performance, which consists predominantly of elements of art, was among other things to ensure a flawless presentation of the following play by pleasing and appeasing demons and deities alike.&lt;br /&gt;The thesis consists of three major parts. Part I, serving as a general introduction to the whole purvaranga, contains the first 57 stanzas of the purvaranga chapter together with an English translation and comments. These stanzas mainly enumerate the different limbs of the purvaranga, concisely mention their characteristics and indicate which divine and other supernatural beings are pleased by their performance.&lt;br /&gt;Part II deals systematically with spatial and temporal concepts and their application as found in the Natyasastra, in order to be able to view the description of the purvaranga rituals from a broader perspective. The spatial concepts have been treated extensively, whereas, in the section on temporal concepts, the rhythmical element (tala) of theatrical music has been singled out, since it plays an eminent role in the coordination of musical and scenic elements in the purvaranga. Part III, finally, provides a comprehensive description and interpretation of the first of the scenic purvaranga rituals, the utthapana, and takes into consideration the other (in the Baroda-Edition) 36 chapters, in which numerous references to various aspects of the purvaranga occur. For the first time the focus has been on the precise coordination of the metrical, rhythmic and ritual-scenic elements of the utthapana.</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Indien</subfield><subfield code="D">g</subfield><subfield code="0">(DE-588)4026722-2</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Theater</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4059702-7</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="2"><subfield code="a">Musik</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4040802-4</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="3"><subfield code="a">Bühnenbild</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4008738-4</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2=" "><subfield code="5">AT-OBV</subfield><subfield code="5">UBWS11</subfield></datafield><datafield tag="970" ind1="1" ind2=" "><subfield code="c">11</subfield></datafield><datafield tag="970" ind1="2" ind2=" "><subfield code="a"> ONB</subfield><subfield code="d">HS-DISS</subfield></datafield><datafield tag="970" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">OPUS3573</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">nicht angegeben</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Podzeit, Utz</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Bäumer, Bettina</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="3" ind2=" "><subfield code="a">2005</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="4" ind2=" "><subfield code="a">Dr. phil.</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="5" ind2=" "><subfield code="a">Universität Wien</subfield><subfield code="b">Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät</subfield><subfield code="c">Institut für Südasien-, Tibet- und Buddhismuskunde</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">indisches Theater / Natyashastra / indische Künste / hinduistische Kosmographie / purvaranga / Ritual / tala / indische Musik / indische Raum-Zeit-Begriffe / Sanskrit</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="9" ind2=" "><subfield code="a">Indian Theatre / Natyashastra / Indian arts / Hindu cosmography / purvaranga / ritual / tala / Indian music / Indian concepts of space and time / Sanskrit</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-03-15 18:58:45 Europe/Vienna</subfield><subfield code="d">20</subfield><subfield code="f">System</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2018-12-24 05:32:25 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="HOL" ind1="8" ind2=" "><subfield code="b">YWOAW</subfield><subfield code="h"> 34053-C.Stip. </subfield><subfield code="c">MAG1-3</subfield><subfield code="8">2214777470004498</subfield></datafield><datafield tag="852" ind1="8" ind2=" "><subfield code="b">YWOAW</subfield><subfield code="c">MAG1-3</subfield><subfield code="h"> 34053-C.Stip. </subfield><subfield code="8">2214777470004498</subfield></datafield><datafield tag="ITM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="9">2214777470004498</subfield><subfield code="e">1</subfield><subfield code="m">BOOK</subfield><subfield code="b">+YW615900X</subfield><subfield code="i">34053-C.Stip.</subfield><subfield code="2">MAG1-3</subfield><subfield code="o">20051209</subfield><subfield code="8">2314777460004498</subfield><subfield code="f">02</subfield><subfield code="p">2005-12-12 01:00:00 Europe/Vienna</subfield><subfield code="h">34053-C.Stip.</subfield><subfield code="1">YWOAW</subfield><subfield code="q">2022-06-09 11:18:27 Europe/Vienna</subfield></datafield></record></collection>