Beseelte Dinge : : Design aus Perspektive des Animismus / / hrsg. von Kerstin Plüm, Judith Dörrenbächer.

The product world that surrounds us is increasingly anthropomorphic, designed to react and make decisions, and provokes an animated way of dealing with inanimate objects. Do we have a new form of animism - a kind of 'techno-animism - on our hands? What role does design play in this? Is 'an...

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Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2016
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HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2016]
©2016
Year of Publication:2016
Language:German
Series:Design ; 35
Online Access:
Physical Description:1 online resource (168 p.)
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Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Vorwort --
Beseelte Dinge. Design aus Perspektive des Animismus --
Agency, Performativität und Magie der Dinge --
Der Aufstand der Dinge --
Design zwischen Anthropomorphismus und Animismus --
Immanente Relationen --
Acting Things --
Beseelte Gegenstände oder intentionale Systeme? --
Autopsie der Dinge --
Autorinnen und Autoren --
Backmatter
Summary:The product world that surrounds us is increasingly anthropomorphic, designed to react and make decisions, and provokes an animated way of dealing with inanimate objects. Do we have a new form of animism - a kind of 'techno-animism - on our hands? What role does design play in this? Is 'animatedness' a product of design or in fact a situational emergence which originates from the interaction between humans and artifacts? In this text, culture and design scholars discuss the extent to which an object can be considered animated or possessing agency, and the anthropomorphic qualities of technology.
Unsere Produktwelt ist zunehmend reaktiv, anthropomorph und entscheidungsfähig gestaltet. Sie provoziert eine beseelende Umgangsweise mit Unbelebtem. Haben wir es mit einer neuen Form von Animismus, einem Techno-Animismus, zu tun? Welche Rolle spielt hier das Design? Ist Beseeltheit gestaltbar oder eigentlich eine situative Erscheinung, die ereignisbezogen im Handeln zwischen Mensch und Artefakt entsteht? In diesem Band diskutieren Kultur- und Designwissenschaftler, inwiefern ein Ding als beseelt und wirkmächtig und Technologie als menschenähnlich verstanden werden kann.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839435588
9783110701005
9783110482812
9783110485103
9783110701012
9783110489842
DOI:10.1515/9783839435588?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Kerstin Plüm, Judith Dörrenbächer.