Wie verändert sich Kunst, wenn man sie als Forschung versteht? / / hrsg. von Judith Siegmund.
How does the idea of artistic research change the praxis and theory of art? This volume deals with this fundamental question from the perspective of different disciplines (from artistic practice via art history and art education through to philosophical aesthetics), and shows that the institutional...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2016 |
---|---|
MitwirkendeR: | |
HerausgeberIn: | |
Place / Publishing House: | Bielefeld : : transcript Verlag, , [2016] ©2016 |
Year of Publication: | 2016 |
Edition: | 1. Aufl. |
Language: | German |
Series: | Image ;
82 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (222 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Other title: | Frontmatter -- Inhalt -- Einleitung -- Die Kunst des Wissens und das Wissen der Kunst -- Mit Abstand im Übergang -- Forschung als Verkörperung -- A Pervert’s Guide to Artistic Research -- Poiesis und künstlerische Forschung -- Künstlerisch forschen -- Felduntersuchungen im eigenen Vorgarten -- Ästhetische Amalgamierung -- Walter Benjamins Theorie der Reflexion und die Frage der künstlerischen Forschung -- Wie verändert sich Kunst, wenn sie zur Tätigkeit ohne Werk wird? -- Autorinnen und Autoren -- Backmatter |
---|---|
Summary: | How does the idea of artistic research change the praxis and theory of art? This volume deals with this fundamental question from the perspective of different disciplines (from artistic practice via art history and art education through to philosophical aesthetics), and shows that the institutional establishment of the concept of research in art changes the practice of art as well as its concept in theory. The articles contribute to a critical reflection on these changes. Wie verändert die Idee der künstlerischen Forschung Praxis und Theorie der Kunst? Der Band widmet sich dieser grundsätzlichen Fragestellung aus der Perspektive unterschiedlicher Fächer (von der künstlerischen Praxis über die Kunstgeschichte bis hin zur philosophischen Ästhetik) und zeigt: Die institutionelle Etablierung des Forschungsbegriffs in der Kunst verändert die Praxis der Kunst ebenso wie ihren Begriff in der Theorie.Die Autorinnen und Autoren des Bandes tragen dazu bei, diese Veränderungen kritisch zu reflektieren. |
Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783839432167 9783110701005 9783110482812 9783110485103 9783110701012 9783110489842 |
DOI: | 10.1515/9783839432167?locatt=mode:legacy |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | hrsg. von Judith Siegmund. |