BlogLife : : Zur Bewältigung von Lebensereignissen in Weblogs / / Elisabeth Augustin.
Why are secrets shared in the virtual space? What motivates talking about personal experiences online - and how media-competent are the digital natives really? Nearly all youths and young adults use laptops and smartphones 24/7. Media scholars, media pedagogues, but also psychologists, parents, and...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015] ©2015 |
Year of Publication: | 2015 |
Edition: | 1. Aufl. |
Language: | German |
Series: | Digitale Gesellschaft ;
6 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (212 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Other title: | Frontmatter -- Inhalt -- Abstract -- Einleitung -- 1. Methodologische Anmerkungen und Fragestellungen -- 2. Identität - Gesellschaft - Medien -- 3. Weblogs - Schreiben im Netz zwischen Selbstgespräch und öffentlichem Diskurs -- 4. BlogLife - Das Besondere erzählen. Empirische Ergebnisse -- 5. Fazit und Ausblick -- Abbildungsverzeichnis -- Literatur -- Anhang -- Backmatter |
---|---|
Summary: | Why are secrets shared in the virtual space? What motivates talking about personal experiences online - and how media-competent are the digital natives really? Nearly all youths and young adults use laptops and smartphones 24/7. Media scholars, media pedagogues, but also psychologists, parents, and teachers have to ponder how communication, identity, and education processes are changing through the increasing internet use. Elisabeth Augustin's empirical study retraces how weblogs are used as coping strategies for life events, and it highlights chances and challenges of mediation. Wieso werden Geheimnisse im virtuellen Raum geteilt? Welche Motive führen zum Erzählen persönlicher Erlebnisse online - und wie medienkompetent sind die Digital Natives wirklich?Nahezu alle Jugendlichen und jungen Erwachsenen nutzen Laptops und Smartphones rund um die Uhr. Medienwissenschaftler_innen, Medienpädagog_innen, aber auch Psycholog_innen, Eltern und Lehrer_innen müssen sich die Frage stellen, wie sich durch die zunehmende Internetnutzung Kommunikation, Identität und Bildungsprozesse verändern. Elisabeth Augustins empirische Studie zeichnet nach, wie Weblogs als Copingstrategie bei Lebensereignissen genutzt werden, und beleuchtet Chancen und Herausforderungen der Mediatisierung. |
Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783839430279 9783110700985 9783110439687 9783110438741 9783110700992 9783110489842 |
DOI: | 10.1515/9783839430279?locatt=mode:legacy |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | Elisabeth Augustin. |