BlogLife : : Zur Bewältigung von Lebensereignissen in Weblogs / / Elisabeth Augustin.

Why are secrets shared in the virtual space? What motivates talking about personal experiences online - and how media-competent are the digital natives really? Nearly all youths and young adults use laptops and smartphones 24/7. Media scholars, media pedagogues, but also psychologists, parents, and...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015]
©2015
Year of Publication:2015
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Digitale Gesellschaft ; 6
Online Access:
Physical Description:1 online resource (212 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Abstract --
Einleitung --
1. Methodologische Anmerkungen und Fragestellungen --
2. Identität - Gesellschaft - Medien --
3. Weblogs - Schreiben im Netz zwischen Selbstgespräch und öffentlichem Diskurs --
4. BlogLife - Das Besondere erzählen. Empirische Ergebnisse --
5. Fazit und Ausblick --
Abbildungsverzeichnis --
Literatur --
Anhang --
Backmatter
Summary:Why are secrets shared in the virtual space? What motivates talking about personal experiences online - and how media-competent are the digital natives really? Nearly all youths and young adults use laptops and smartphones 24/7. Media scholars, media pedagogues, but also psychologists, parents, and teachers have to ponder how communication, identity, and education processes are changing through the increasing internet use. Elisabeth Augustin's empirical study retraces how weblogs are used as coping strategies for life events, and it highlights chances and challenges of mediation.
Wieso werden Geheimnisse im virtuellen Raum geteilt? Welche Motive führen zum Erzählen persönlicher Erlebnisse online - und wie medienkompetent sind die Digital Natives wirklich?Nahezu alle Jugendlichen und jungen Erwachsenen nutzen Laptops und Smartphones rund um die Uhr. Medienwissenschaftler_innen, Medienpädagog_innen, aber auch Psycholog_innen, Eltern und Lehrer_innen müssen sich die Frage stellen, wie sich durch die zunehmende Internetnutzung Kommunikation, Identität und Bildungsprozesse verändern. Elisabeth Augustins empirische Studie zeichnet nach, wie Weblogs als Copingstrategie bei Lebensereignissen genutzt werden, und beleuchtet Chancen und Herausforderungen der Mediatisierung.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839430279
9783110700985
9783110439687
9783110438741
9783110700992
9783110489842
DOI:10.1515/9783839430279?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Elisabeth Augustin.