Visual Kei : : Körper und Geschlecht in einer translokalen Subkultur / / Nadine Heymann.

Visual Kei came over to Europe from Japan at the turn of the millennium. The subculture is characterized by aesthetic production practices in which conceptions of the body and gender seem fluid. The familiar gender binary is transgressed: assignations to the poles of »masculine« and »feminine« are m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter transcript Complete eBook Package 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2014]
©2014
Year of Publication:2014
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Queer Studies ; 8
Online Access:
Physical Description:1 online resource (322 p.) :; z.T. farb. Abb.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
1. Psychedelic Violence – Crime of Visual Shock --
2. Das Scheitern der Kategorien: Doing Research --
3. Die Subjekte der Subkultur: Subkulturelles Feld --
4. Sedimentierungsprozesse: Subkulturelle Praxen --
5. „Love is not about gender!“: Verortungen --
6. Das Scheitern der Norm: Einsichten und Ausblicke --
Literatur --
Anhang A. Schreiben: Erinnern und Imaginieren --
Anhang B. Glossar --
Backmatter
Summary:Visual Kei came over to Europe from Japan at the turn of the millennium. The subculture is characterized by aesthetic production practices in which conceptions of the body and gender seem fluid. The familiar gender binary is transgressed: assignations to the poles of »masculine« and »feminine« are made more difficult, and heterosexual desire is also questioned. How do subjects constitute themselves in and through practice? And through this, how do they become recognized, possible, livable? Nadine Heymann's ethnographic study investigates this question in relation to Bourdieu's theory of practice and Butler's concept of performativity.
Visual Kei ist mit der Jahrtausendwende von Japan nach Europa gekommen. Die Subkultur zeichnet sich durch ästhetische Inszenierungspraxen aus, in denen Konzeptionen von Körper und Geschlecht fluide erscheinen. Die vertraute Geschlechtsbinarität wird überschritten: Eine Zuordnung zu den Polen »männlich« oder »weiblich« wird erschwert und auch heterosexuelles Begehren wird in Frage gestellt.Wie konstituieren sich Subjekte in und durch Praxis? Und wie werden sie darin anerkannt, möglich und lebbar? Nadine Heymanns ethnographische Studie geht diesen Fragen vor dem Hintergrund von Bourdieus Theorie der Praxis und Butlers Konzept der Performativität nach.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839428832
9783111025223
9783110489842
9783110401226
DOI:10.1515/transcript.9783839428832?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Nadine Heymann.