An den Grenzen der interkulturellen Bildung : : Eine Auseinandersetzung mit Scheitern im Kontext von Fremdheit / / Sabine Aydt.
Intercultural education promises to make living and working together under the conditions of strangeness and migration easier. Nevertheless, there are unresolvable conflicts - and more cultural knowledge often leads to greater disorientation. Is this educational approach about to fail? Can intercult...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015] ©2015 |
Year of Publication: | 2015 |
Edition: | 1. Aufl. |
Language: | German |
Series: | Kultur & Konflikt ;
7 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (258 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Other title: | Frontmatter -- Inhalt -- Vorwort -- Einleitung -- 1. Interkulturelle Bildung als Problem -- 2. Der Ansatz -- 3. Der Ort der Wissenschaft -- 4. Das Spiel mit Kultur und Scheitern -- 5. Von den Modellen zum Modellieren -- 6. Ein Modell für kulturelles Lernen durch Erfahrung -- Literatur -- Dank -- Backmatter |
---|---|
Summary: | Intercultural education promises to make living and working together under the conditions of strangeness and migration easier. Nevertheless, there are unresolvable conflicts - and more cultural knowledge often leads to greater disorientation. Is this educational approach about to fail? Can intercultural learning integrate experiences of failure? To reflect on practice, Sabine Aydt's transdisciplinary essay employs several hypothetical concepts - from shipwrecks to tragedies and intruders. She points out ways of dealing with crises and loss of autonomy in the context of strangeness and thus opens our view to unexpected transitions to another, playful approach to cultural learning. Interkulturelle Bildung verspricht, das Zusammenleben und -arbeiten unter den Bedingungen von Fremdheit und Migration zu erleichtern. Dennoch gibt es unlösbare Konflikte - und mehr Kulturwissen führt oft zu mehr Orientierungslosigkeit. Droht das Scheitern dieses Bildungsansatzes? Kann interkulturelles Lernen Erfahrungen des Scheiterns integrieren?Zur Reflexion der Praxis greift Sabine Aydts transdisziplinärer Essay eine Reihe von Denkmodellen auf - vom Schiffbruch über die Tragödie zum Eindringling. Die Auseinandersetzung mit Krisen im Kontext von Fremdheit eröffnet so den Blick auf unerwartete Wege zu einem anderen, spielerischen Ansatz kulturellen Lernens durch Erfahrung im »Übergangsraum« (D.W. Winnicott). |
Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783839428726 9783110700985 9783110439687 9783110438710 9783110700992 9783110489842 |
DOI: | 10.1515/transcript.9783839428726?locatt=mode:legacy |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | Sabine Aydt. |