Innovation in Kulturorganisationen : : Die Entfaltung unternehmerischen Handelns und die Kunst des Überlebens / / Klaus Georg Koch.

In the business of culture, innovation is increasingly discussed, yet »innovation« is an economic concept by which the growth of capitalist economies has been explained since Schumpeter, while culture has been traditionally credited with the progress.In this book, a concept of innovation for art org...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Complete Package 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2014]
©2014
Year of Publication:2014
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
Online Access:
Physical Description:1 online resource (398 p.)
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Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Einführung --
I. Die Kulturorganisation als Unternehmung --
II. Innovation --
III. Drei Fallstudien --
IV. Die Kunst des Überlebens --
Abstract – Zusammenfassung --
DANKSAGUNG --
LITERATUR --
Backmatter
Summary:In the business of culture, innovation is increasingly discussed, yet »innovation« is an economic concept by which the growth of capitalist economies has been explained since Schumpeter, while culture has been traditionally credited with the progress.In this book, a concept of innovation for art organizations is developed out of economic theory for the first time. In this way, »innovation« becomes an overarching observational and explanatory category of current processes of change, which are usually described as audience development, education, new media, etc.Three case studies, including the Berlin Philharmonic, trace which specific innovations emerge, how work and organizational self-understanding changes, and what that means for the future of traditional concepts and social forms of art.
Von Innovation ist im Kulturbetrieb immer häufiger die Rede. Doch »Innovation« ist ein ökonomisches Konzept, mit dem seit Schumpeter das Wachstum kapitalistischer Wirtschaften erklärt wird, während die Kultur traditionell mit dem Fortschritt rechnet.Erstmals wird in diesem Buch ein Innovationsbegriff für Organisationen der Kunst aus der ökonomischen Theorie heraus entwickelt. So wird »Innovation« zu einer übergreifenden Beobachtungs- und Erklärungskategorie aktueller Wandlungsprozesse, die üblicherweise einzeln und für sich beschrieben werden, wie Audience Development, Education, Neue Medien etc.Drei Fallstudien, unter anderem der Berliner Philharmoniker, zeichnen nach, welche konkreten Innovationen entstehen, wie sich Arbeit und Selbstverständnis der Organisationen verändern und was das für die Zukunft traditioneller Konzepte und Sozialformen der Kunst bedeutet.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839426210
9783110369526
9783110370416
9783111025223
9783110489842
9783110401226
DOI:10.1515/transcript.9783839426210?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Klaus Georg Koch.