Deutschsein (wieder-)herstellen : : Weißsein und Männlichkeit im bundesdeutschen Kino der fünfziger Jahre / / Maja Figge.

The early Federal Republic was characterized by efforts to (re)define what it might mean to be German after National Socialism. The German Cinema of the 1950s - long regarded as escapist, narrowed, and restorative - becomes the focus of attention in this book as the central location of national self...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015]
©2015
Year of Publication:2015
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Post_koloniale Medienwissenschaft ; 3
Online Access:
Physical Description:1 online resource (420 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
EINLEITUNG --
I. ZUHAUSE, HEIMAT, AMERIKA - DEUTSCHSEIN ZWISCHEN INTEGRATION UND (AFRO-)AMERIKANISIERUNG --
II. DEUTSCHE (FILM-)HELDEN ZWISCHEN VIKTIMISIERUNG UND RESOUVERÄNISIERUNG --
III. SPEKTAKULÄRE TOPOGRAFIEN DER UNSCHULD --
SCHLUSS --
Abbildungsnachweis --
Filmografie --
Bibliografie --
Dank
Summary:The early Federal Republic was characterized by efforts to (re)define what it might mean to be German after National Socialism. The German Cinema of the 1950s - long regarded as escapist, narrowed, and restorative - becomes the focus of attention in this book as the central location of national self-image negotiation. Starting from the consideration of the figurations of white masculinity, Maja Figge's comprehensive study shows that efforts have been made to normalize the basis of racist and sexualized interpretations, displacements, and omissions. Social discourses and cinematic movements - fades, flashes, dissolves - cooperated in this ambivalent process.
Was konnte nach dem Ende des Nationalsozialismus deutsch sein? Wie antwortete die frühe Bundesrepublik auf die 'Krise der Männlichkeit' - und welchen Anteil hatte Weißsein daran? Wie überlagerten sich die postnationalsozialistische und die postkoloniale Situation?Maja Figge zeigt: In den fünfziger Jahren war das bundesdeutsche Kino nicht einfach restaurativ und eskapistisch, sondern zentraler Ort dieser Aushandlungen. Deren rassistische und sexualisierte Auslassungen, Verschiebungen und Umdeutungen grundieren die nationalen Selbstentwürfe bis heute.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839425381
9783110700985
9783110439687
9783110438741
9783110700992
9783110489842
9783110401226
DOI:10.1515/9783839425381?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Maja Figge.