Aufnahmen und Zuschreibungen : : Literarische Schreibweisen des fotografischen Akts bei Flaubert, Proust, Perec und Roche / / Johanne Mohs.

Cross-media references between literature and photography have always been accompanied by a problematic assumption of transparence, which demands from the text a similar transparency in terms of the reality it depicts to that which is offered by a photograph. Should the photographic act come into vi...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter transcript Backlist eBook Package 2000-2013
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2014]
©2013
Year of Publication:2014
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Lettre
Online Access:
Physical Description:1 online resource (260 p.)
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Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Abgrenzen durch Angrenzen --
Zeichenstatus von Fotografie und Literatur --
Chiastisches Verhältnis von Fotografie und Literatur --
Primat des Signifikanten: Denis Roche und Georges Perec --
Primat des Signifikats: Marcel Proust --
Primat des Referenten: Gustave Flaubert --
Angrenzen durch Abgrenzen --
Literaturverzeichnis --
Danksagung --
Backmatter
Summary:Cross-media references between literature and photography have always been accompanied by a problematic assumption of transparence, which demands from the text a similar transparency in terms of the reality it depicts to that which is offered by a photograph. Should the photographic act come into view as a referential process, a reality effect can develop whereby the demand for similitude can become secondary. In detailed text analyses on works by Gustave Flaubert, Marcel Proust, Georges Perec and Denis Roche, Johanne Mohs shows that when that happens, even the materiality of language comes to serve the illusion of reality.
Intermediale Bezugnahmen zwischen Literatur und Fotografie begleitet seit jeher ein problematisches Transparenz-Apriori, das dem Text eine ähnliche Durchsicht auf die dargestellte Wirklichkeit abverlangt wie einer Fotografie. Gerät allerdings der fotografische Akt als Bezugsverfahren in den Blick, kann ein Realitätseffekt entstehen, bei dem Ähnlichkeitsansprüche zweitrangig werden. Dass dann sogar die Materialität von Sprache im Dienst der Wirklichkeitsillusion steht, zeigt Johanne Mohs in detaillierten Textanalysen zu Werken von Gustave Flaubert, Marcel Proust, Georges Perec und Denis Roche.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839424919
9783111025230
9783110352856
9783110370744
9783110401219
DOI:10.1515/transcript.9783839424919?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Johanne Mohs.