Aufnahmen und Zuschreibungen : : Literarische Schreibweisen des fotografischen Akts bei Flaubert, Proust, Perec und Roche / / Johanne Mohs.
Cross-media references between literature and photography have always been accompanied by a problematic assumption of transparence, which demands from the text a similar transparency in terms of the reality it depicts to that which is offered by a photograph. Should the photographic act come into vi...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter transcript Backlist eBook Package 2000-2013 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Bielefeld : : transcript Verlag, , [2014] ©2013 |
Year of Publication: | 2014 |
Edition: | 1. Aufl. |
Language: | German |
Series: | Lettre
|
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (260 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Other title: | Frontmatter -- Inhalt -- Abgrenzen durch Angrenzen -- Zeichenstatus von Fotografie und Literatur -- Chiastisches Verhältnis von Fotografie und Literatur -- Primat des Signifikanten: Denis Roche und Georges Perec -- Primat des Signifikats: Marcel Proust -- Primat des Referenten: Gustave Flaubert -- Angrenzen durch Abgrenzen -- Literaturverzeichnis -- Danksagung -- Backmatter |
---|---|
Summary: | Cross-media references between literature and photography have always been accompanied by a problematic assumption of transparence, which demands from the text a similar transparency in terms of the reality it depicts to that which is offered by a photograph. Should the photographic act come into view as a referential process, a reality effect can develop whereby the demand for similitude can become secondary. In detailed text analyses on works by Gustave Flaubert, Marcel Proust, Georges Perec and Denis Roche, Johanne Mohs shows that when that happens, even the materiality of language comes to serve the illusion of reality. Intermediale Bezugnahmen zwischen Literatur und Fotografie begleitet seit jeher ein problematisches Transparenz-Apriori, das dem Text eine ähnliche Durchsicht auf die dargestellte Wirklichkeit abverlangt wie einer Fotografie. Gerät allerdings der fotografische Akt als Bezugsverfahren in den Blick, kann ein Realitätseffekt entstehen, bei dem Ähnlichkeitsansprüche zweitrangig werden. Dass dann sogar die Materialität von Sprache im Dienst der Wirklichkeitsillusion steht, zeigt Johanne Mohs in detaillierten Textanalysen zu Werken von Gustave Flaubert, Marcel Proust, Georges Perec und Denis Roche. |
Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783839424919 9783111025230 9783110352856 9783110370744 9783110401219 |
DOI: | 10.1515/transcript.9783839424919?locatt=mode:legacy |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | Johanne Mohs. |