Die Medien des Comics : : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / / Sebastian Bartosch.
Comics are printed in newspapers, compiled into books, discussed as graphic novels, and read on smartphones. The Media of Comics addresses these changing definitions, revealing which actors have changed, how comics as a medium have continually evolved – and how changes in mediality have had a decisi...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2024] ©2024 |
Year of Publication: | 2024 |
Language: | German |
Series: | Comicstudien ,
2 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (VIII, 436 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
9783111317540 |
---|---|
ctrlnum |
(DE-B1597)654300 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Bartosch, Sebastian, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch. 202404 Berlin ; Boston : De Gruyter, [2024] ©2024 1 online resource (VIII, 436 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file PDF rda Comicstudien , 2941-9549 ; 2 Diss. Universität Hamburg 2021. restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star Comics are printed in newspapers, compiled into books, discussed as graphic novels, and read on smartphones. The Media of Comics addresses these changing definitions, revealing which actors have changed, how comics as a medium have continually evolved – and how changes in mediality have had a decisive impact on historiography, nostalgia, introspection, and materiality between old comic strips and digital comics. Was macht den Comic als Medium aus? Wer oder was macht ihn zu einem Medium? Für die Erforschung von Comics gibt es bislang keinen allgemein verbindlichen Medienbegriff: Zu divers scheinen sie, wenn sie aus Texten und Bildern arrangiert, in Zeitungen gedruckt, als Hefte gesammelt, als graphic novels besprochen oder auf Smartphones gelesen werden. Die Medien des Comics entwickelt ein Medialitätsmodell, mit dem sich der medialen Bestimmung von Comics gerade in ihrer Veränderbarkeit nachgehen lässt. Medialität wird dazu als ein Verbindungsprinzip verstanden, nach dem die Einrichtung eines bestimmbaren Mediums Comic aus Materialien, Zeichen und Institutionen stetig neu vollzogen wird. Analysen zeigen auf, wie heterogene Akteure diese modernen Medienbestimmungen verändern – und wie dabei Kontroversen hinsichtlich der Mediengeschichte, Nostalgie, Selbstreflexivität und Materialität von Comics aufkommen. Dabei führen die Fallbeispiele von der Vergangenheit der comic strips und comic books zu aktuellen Entwicklungen im Zusammenhang mit Smartphones, Webcomics und Blogs. Der Band richtet sich an Comicforschende unterschiedlicher Disziplinen sowie an Medienwissenschaftler:innen, die sich mit Transformationsprozessen auseinandersetzen. Issued also in print. Mode of access: Internet via World Wide Web. In German. Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Mrz 2024) Comics. Medientheorie. agency. LITERARY CRITICISM / European / General. bisacsh media theory. Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1 9783111332192 EPUB 9783111317861 print 9783111317373 https://doi.org/10.1515/9783111317540 https://www.degruyter.com/isbn/9783111317540 Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111317540/original |
language |
German |
format |
Thesis eBook |
author |
Bartosch, Sebastian, Bartosch, Sebastian, |
spellingShingle |
Bartosch, Sebastian, Bartosch, Sebastian, Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Comicstudien , |
author_facet |
Bartosch, Sebastian, Bartosch, Sebastian, |
author_variant |
s b sb s b sb |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Bartosch, Sebastian, |
title |
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / |
title_sub |
Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / |
title_full |
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch. |
title_fullStr |
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch. |
title_full_unstemmed |
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch. |
title_auth |
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / |
title_new |
Die Medien des Comics : |
title_sort |
die medien des comics : vom zeitungsstrip bis zum digitalen comic / |
series |
Comicstudien , |
series2 |
Comicstudien , |
publisher |
De Gruyter, |
publishDate |
2024 |
physical |
1 online resource (VIII, 436 p.) Issued also in print. |
isbn |
9783111317540 9783111332192 9783111317861 9783111317373 |
issn |
2941-9549 ; |
url |
https://doi.org/10.1515/9783111317540 https://www.degruyter.com/isbn/9783111317540 https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111317540/original |
illustrated |
Not Illustrated |
doi_str_mv |
10.1515/9783111317540 |
work_keys_str_mv |
AT bartoschsebastian diemediendescomicsvomzeitungsstripbiszumdigitalencomic AT bartoschsebastian mediendescomicsvomzeitungsstripbiszumdigitalencomic |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(DE-B1597)654300 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1 |
is_hierarchy_title |
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / |
container_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1 |
_version_ |
1806144938461626368 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03950nmm a2200637Ia 4500</leader><controlfield tag="001">9783111317540</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20240326120151.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">240326t20242024gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783111317540</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783111317540</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)654300</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LIT004130</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Bartosch, Sebastian, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="4"><subfield code="a">Die Medien des Comics :</subfield><subfield code="b">Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /</subfield><subfield code="c">Sebastian Bartosch.</subfield></datafield><datafield tag="263" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">202404</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2024]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2024</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (VIII, 436 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Comicstudien ,</subfield><subfield code="x">2941-9549 ;</subfield><subfield code="v">2</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Diss.</subfield><subfield code="c">Universität Hamburg</subfield><subfield code="d">2021.</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Comics are printed in newspapers, compiled into books, discussed as graphic novels, and read on smartphones. The Media of Comics addresses these changing definitions, revealing which actors have changed, how comics as a medium have continually evolved – and how changes in mediality have had a decisive impact on historiography, nostalgia, introspection, and materiality between old comic strips and digital comics.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Was macht den Comic als Medium aus? Wer oder was macht ihn zu einem Medium? Für die Erforschung von Comics gibt es bislang keinen allgemein verbindlichen Medienbegriff: Zu divers scheinen sie, wenn sie aus Texten und Bildern arrangiert, in Zeitungen gedruckt, als Hefte gesammelt, als graphic novels besprochen oder auf Smartphones gelesen werden. Die Medien des Comics entwickelt ein Medialitätsmodell, mit dem sich der medialen Bestimmung von Comics gerade in ihrer Veränderbarkeit nachgehen lässt. Medialität wird dazu als ein Verbindungsprinzip verstanden, nach dem die Einrichtung eines bestimmbaren Mediums Comic aus Materialien, Zeichen und Institutionen stetig neu vollzogen wird. Analysen zeigen auf, wie heterogene Akteure diese modernen Medienbestimmungen verändern – und wie dabei Kontroversen hinsichtlich der Mediengeschichte, Nostalgie, Selbstreflexivität und Materialität von Comics aufkommen. Dabei führen die Fallbeispiele von der Vergangenheit der comic strips und comic books zu aktuellen Entwicklungen im Zusammenhang mit Smartphones, Webcomics und Blogs. Der Band richtet sich an Comicforschende unterschiedlicher Disziplinen sowie an Medienwissenschaftler:innen, die sich mit Transformationsprozessen auseinandersetzen.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Mrz 2024)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Comics.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Medientheorie.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">agency.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LITERARY CRITICISM / European / General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Comics.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">agency.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">media theory.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DG Plus DeG Package 2024 Part 1</subfield><subfield code="z">9783111332192</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">EPUB</subfield><subfield code="z">9783111317861</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783111317373</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783111317540</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783111317540</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111317540/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">978-3-11-133219-2 DG Plus DeG Package 2024 Part 1</subfield><subfield code="b">2024</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LT</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield></record></collection> |