Die Medien des Comics : : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / / Sebastian Bartosch.

Comics are printed in newspapers, compiled into books, discussed as graphic novels, and read on smartphones. The Media of Comics addresses these changing definitions, revealing which actors have changed, how comics as a medium have continually evolved – and how changes in mediality have had a decisi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2024]
©2024
Year of Publication:2024
Language:German
Series:Comicstudien , 2
Online Access:
Physical Description:1 online resource (VIII, 436 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 9783111317540
ctrlnum (DE-B1597)654300
collection bib_alma
record_format marc
spelling Bartosch, Sebastian, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch.
202404
Berlin ; Boston : De Gruyter, [2024]
©2024
1 online resource (VIII, 436 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
text file PDF rda
Comicstudien , 2941-9549 ; 2
Diss. Universität Hamburg 2021.
restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star
Comics are printed in newspapers, compiled into books, discussed as graphic novels, and read on smartphones. The Media of Comics addresses these changing definitions, revealing which actors have changed, how comics as a medium have continually evolved – and how changes in mediality have had a decisive impact on historiography, nostalgia, introspection, and materiality between old comic strips and digital comics.
Was macht den Comic als Medium aus? Wer oder was macht ihn zu einem Medium? Für die Erforschung von Comics gibt es bislang keinen allgemein verbindlichen Medienbegriff: Zu divers scheinen sie, wenn sie aus Texten und Bildern arrangiert, in Zeitungen gedruckt, als Hefte gesammelt, als graphic novels besprochen oder auf Smartphones gelesen werden. Die Medien des Comics entwickelt ein Medialitätsmodell, mit dem sich der medialen Bestimmung von Comics gerade in ihrer Veränderbarkeit nachgehen lässt. Medialität wird dazu als ein Verbindungsprinzip verstanden, nach dem die Einrichtung eines bestimmbaren Mediums Comic aus Materialien, Zeichen und Institutionen stetig neu vollzogen wird. Analysen zeigen auf, wie heterogene Akteure diese modernen Medienbestimmungen verändern – und wie dabei Kontroversen hinsichtlich der Mediengeschichte, Nostalgie, Selbstreflexivität und Materialität von Comics aufkommen. Dabei führen die Fallbeispiele von der Vergangenheit der comic strips und comic books zu aktuellen Entwicklungen im Zusammenhang mit Smartphones, Webcomics und Blogs. Der Band richtet sich an Comicforschende unterschiedlicher Disziplinen sowie an Medienwissenschaftler:innen, die sich mit Transformationsprozessen auseinandersetzen.
Issued also in print.
Mode of access: Internet via World Wide Web.
In German.
Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Mrz 2024)
Comics.
Medientheorie.
agency.
LITERARY CRITICISM / European / General. bisacsh
media theory.
Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1 9783111332192
EPUB 9783111317861
print 9783111317373
https://doi.org/10.1515/9783111317540
https://www.degruyter.com/isbn/9783111317540
Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111317540/original
language German
format Thesis
eBook
author Bartosch, Sebastian,
Bartosch, Sebastian,
spellingShingle Bartosch, Sebastian,
Bartosch, Sebastian,
Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /
Comicstudien ,
author_facet Bartosch, Sebastian,
Bartosch, Sebastian,
author_variant s b sb
s b sb
author_role VerfasserIn
VerfasserIn
author_sort Bartosch, Sebastian,
title Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /
title_sub Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /
title_full Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch.
title_fullStr Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch.
title_full_unstemmed Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic / Sebastian Bartosch.
title_auth Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /
title_new Die Medien des Comics :
title_sort die medien des comics : vom zeitungsstrip bis zum digitalen comic /
series Comicstudien ,
series2 Comicstudien ,
publisher De Gruyter,
publishDate 2024
physical 1 online resource (VIII, 436 p.)
Issued also in print.
isbn 9783111317540
9783111332192
9783111317861
9783111317373
issn 2941-9549 ;
url https://doi.org/10.1515/9783111317540
https://www.degruyter.com/isbn/9783111317540
https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111317540/original
illustrated Not Illustrated
doi_str_mv 10.1515/9783111317540
work_keys_str_mv AT bartoschsebastian diemediendescomicsvomzeitungsstripbiszumdigitalencomic
AT bartoschsebastian mediendescomicsvomzeitungsstripbiszumdigitalencomic
status_str n
ids_txt_mv (DE-B1597)654300
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1
is_hierarchy_title Die Medien des Comics : Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /
container_title Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2024 Part 1
_version_ 1806144938461626368
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03950nmm a2200637Ia 4500</leader><controlfield tag="001">9783111317540</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20240326120151.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">240326t20242024gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783111317540</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783111317540</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)654300</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LIT004130</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Bartosch, Sebastian, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="4"><subfield code="a">Die Medien des Comics :</subfield><subfield code="b">Vom Zeitungsstrip bis zum digitalen Comic /</subfield><subfield code="c">Sebastian Bartosch.</subfield></datafield><datafield tag="263" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">202404</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2024]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2024</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (VIII, 436 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Comicstudien ,</subfield><subfield code="x">2941-9549 ;</subfield><subfield code="v">2</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Diss.</subfield><subfield code="c">Universität Hamburg</subfield><subfield code="d">2021.</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Comics are printed in newspapers, compiled into books, discussed as graphic novels, and read on smartphones. The Media of Comics addresses these changing definitions, revealing which actors have changed, how comics as a medium have continually evolved – and how changes in mediality have had a decisive impact on historiography, nostalgia, introspection, and materiality between old comic strips and digital comics.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Was macht den Comic als Medium aus? Wer oder was macht ihn zu einem Medium? Für die Erforschung von Comics gibt es bislang keinen allgemein verbindlichen Medienbegriff: Zu divers scheinen sie, wenn sie aus Texten und Bildern arrangiert, in Zeitungen gedruckt, als Hefte gesammelt, als graphic novels besprochen oder auf Smartphones gelesen werden. Die Medien des Comics entwickelt ein Medialitätsmodell, mit dem sich der medialen Bestimmung von Comics gerade in ihrer Veränderbarkeit nachgehen lässt. Medialität wird dazu als ein Verbindungsprinzip verstanden, nach dem die Einrichtung eines bestimmbaren Mediums Comic aus Materialien, Zeichen und Institutionen stetig neu vollzogen wird. Analysen zeigen auf, wie heterogene Akteure diese modernen Medienbestimmungen verändern – und wie dabei Kontroversen hinsichtlich der Mediengeschichte, Nostalgie, Selbstreflexivität und Materialität von Comics aufkommen. Dabei führen die Fallbeispiele von der Vergangenheit der comic strips und comic books zu aktuellen Entwicklungen im Zusammenhang mit Smartphones, Webcomics und Blogs. Der Band richtet sich an Comicforschende unterschiedlicher Disziplinen sowie an Medienwissenschaftler:innen, die sich mit Transformationsprozessen auseinandersetzen.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Mrz 2024)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Comics.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Medientheorie.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">agency.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LITERARY CRITICISM / European / General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Comics.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">agency.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">media theory.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DG Plus DeG Package 2024 Part 1</subfield><subfield code="z">9783111332192</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">EPUB</subfield><subfield code="z">9783111317861</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783111317373</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783111317540</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783111317540</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111317540/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">978-3-11-133219-2 DG Plus DeG Package 2024 Part 1</subfield><subfield code="b">2024</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LT</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield></record></collection>