Die Richterin : : Novelle 1885 / / Conrad Ferdinand Meyer, Thomas Sprecher, Walter Zimorski.

As one of the most significant representatives of the literary realism of the second half of the nineteenth century, C.F. Meyer wrote the novella The Judge at the threshold to the epoch of literary modernism. This volumes provides commentary on The Judge, a frontier justice drama, which is complicat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2022 Part 1
VerfasserIn:
MitwirkendeR:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2022]
©2022
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Juristische Zeitgeschichte / Abteilung 6 : Recht in der Kunst - Kunst im Recht ; 60
Online Access:
Physical Description:1 online resource (VII, 160 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
Einleitung --
KOMMENTAR I --
Zeitloses Recht und zeitgenössische Moral? Betrachtungen aus juristischer Sicht zur Novelle „Die Richterin“ --
KOMMENTAR II --
Die Richterin – C. F. Meyers Kriminal-Novelle als Liebes- und Selbstjustizdrama an der Epochenschwelle zur Literatur der Moderne --
Literatur zur Novelle „Die Richterin“
Summary:As one of the most significant representatives of the literary realism of the second half of the nineteenth century, C.F. Meyer wrote the novella The Judge at the threshold to the epoch of literary modernism. This volumes provides commentary on The Judge, a frontier justice drama, which is complicated from the standpoint of legal history and reveals C.F. Meyer’s proximity to symbolism.
Conrad Ferdinand Meyer (geboren 1825 in Zürich, gestorben 1898 in Kilchberg bei Zürich) repräsentiert neben Gottfried Keller einen der bedeutendsten Vertreter des »Literarischen Realismus« aus der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Sein literarisches Interesse gilt vorzugsweise der historischen Novelle wie „Die Richterin" (1885), die ein rechtshistorisch kompliziertes Selbstjustizdrama aus der Karolingischen Zeit mit einer fast missglückten Liebesleidenschaft mit literarisch facettenreicher Erzählkunst verbindet - „Ich ziehe sie dem Zeitroman vor, weil sie mich besser maskiert. […] Auf diese Art und Weise bin ich mittels einer sehr objektiven und außerordentlichen künstlerischen Form vollkommen subjektiv und individuell." Aus dieser „maskierten" Subjektivität lässt sich Meyers Nähe zum ›Symbolismus‹ herleiten, der an die Epochenschwelle der europäischen ›Literatur der Moderne‹ grenzt.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110983081
9783110766820
9783110994810
9783110993011
DOI:10.1515/9783110983081
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Conrad Ferdinand Meyer, Thomas Sprecher, Walter Zimorski.