Gespenster und Gelehrte : : Die ästhetische Lehrprosa Georg Friedrich Meiers (1718-1777) / / Yvonne Wübben.

Yvonne Wübben examines a tract on ghosts published in 1747 by the Enlightenment figure and aestheticist G.F. Meier from Halle. She reveals the topical conditions behind its creation, together with its function of bundlingknowledge. The study shows how aesthetics in Halle reacted to an empiricisation...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2012]
©2007
Year of Publication:2012
Language:German
Series:Hallesche Beiträge zur Europäischen Aufklärung : Schriftenreihe des Interdisziplinären Zentrums für die Erforschung der europäischen Aufklärung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg , 34
Online Access:
Physical Description:1 online resource (360 p.)
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Description
Other title:i-iv --
Danksagung --
Inhalt --
1. Einleitung --
Teil I: Wissen und Erfahrung. Gespensterlehre um 1740 --
2. Johann Georg Walch: Fünf Meinungen zu Gespenstern (1726) --
3. Die Braunschweiger Gespensterepisode (1746) --
Teil II: Georg Friedrich Meiers Gedancken von Gespenstern (1747) --
4. Georg Friedrich Meiers Gedancken von Gespenstern (1747) --
5. Die erste Meinung: Meiers Angriff auf die cognitio sensitiva --
6. Die zweite Meinung: Platonisches Geistersehen --
7. Die dritte Meinung: Nervengeister und Hirngespinste --
8. Die vierte Meinung: Gespensterspuk --
9. Schlussbetrachtung und Ausblick --
10. Literaturverzeichnis --
11. Register
Summary:Yvonne Wübben examines a tract on ghosts published in 1747 by the Enlightenment figure and aestheticist G.F. Meier from Halle. She reveals the topical conditions behind its creation, together with its function of bundlingknowledge. The study shows how aesthetics in Halle reacted to an empiricisation of knowledge. Reports of ghosts provide an opportunity to reflect on experience and to make a stand against the ›New Sciences‹ in the market-place of knowledge. Evidence of the patterns of reception developing here can be traced in literary authors (Goethe, Schiller).
Yvonne Wübben untersucht einen Gespenstertraktat, der 1747 vom Halleschen Aufklärer und Ästhetiker G. F. Meier publiziert wurde. Sie macht dessen topische Entstehungsbedingungen sichtbar sowie seine Funktion, Wissen zu bündeln. Damit zeigt die Arbeit, dass die Hallesche Ästhetik auf die Empirisierung des Wissensreagiert. Gespensterberichte bilden den Anlass, um über Erfahrung zu reflektieren und sich auf dem Marktplatz des Wissens gegen die ›New Sciences‹ zu bewähren. Die sich hier ausbildenden Rezeptionsmuster sind bei literarischen Autoren (Goethe, Schiller) nachzuweisen.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110969337
9783110637854
9783110277135
9783110276909
ISSN:0948-6070 ;
DOI:10.1515/9783110969337
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Yvonne Wübben.