Stellenlektüre Stifter - Foucault / / Axel Fliethmann.
Can we clearly and strictly distinguish a literary text from a scholarly text? Can we neatly divide off the basic operations of literary studies (reading/writing) from the basic operations of literature (reading/writing)? What impact does literature have on the way it is described (and vice versa)?...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2016] ©2001 |
Year of Publication: | 2016 |
Edition: | Reprint 2016 |
Language: | German |
Series: | Communicatio : Kultur – Text – Medium ,
27 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (184 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
9783110953527 |
---|---|
ctrlnum |
(DE-B1597)46960 (OCoLC)979955881 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Fliethmann, Axel, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Stellenlektüre Stifter - Foucault / Axel Fliethmann. Reprint 2016 Tübingen : Max Niemeyer Verlag, [2016] ©2001 1 online resource (184 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file PDF rda Communicatio : Kultur – Text – Medium , 0941-1704 ; 27 Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- Vorwort -- Erster Teil -- I. Die systematische Figur -- II. Die historische Figur, der Roman -- III. Abstract der Stifter/Foucault Lektüre -- Zweiter Teil -- I. Doktor -- II. Rezeption: Genre/Gattung -- III. Rezeption: Wissenschaft -- IV. Hirsch -- V. Mathematik und/oder Ordnung -- VI. Wissenschaft und Kunst -- VII. Kunst und Wissenschaft -- VIII. Stellen -- Literaturverzeichnis restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star Can we clearly and strictly distinguish a literary text from a scholarly text? Can we neatly divide off the basic operations of literary studies (reading/writing) from the basic operations of literature (reading/writing)? What impact does literature have on the way it is described (and vice versa)? »Passagework« takes two central reading procedures (passage and analogy), which are as evident in scholarly disciplines as they are consistently passed over in silence there, to show how reading theoretical writings can turn into literature and vice versa. A study of Adalbert Stifter's »Nachsommer« and Michel Foucault's »Order of Things« demonstrates how discourses can turn into gardens and clouds into theories. Kann man den literarischen Text vom wissenschaftlichen Text strikt unterscheiden? Kann man die Grundoperationen der literaturwissenschaftlichen Arbeit – Lesen/Schreiben – von den Grundoperationen der Literatur – Lesen/Schreiben – trennen? Welchen Einfluß hat die Literatur auf ihre Beschreibung und umgekehrt? »Stellenlektüre« zeigt anhand von zwei zentralen Verfahren der Lektüre (Stelle und Analogie), die in den philologischen Disziplinen so evident als auch nicht beachtet sind, wie die Lektüre von Theorie in Literatur umschlägt und vice versa. Daß Diskurse in Gärten und Wolken in Theorien umschlagen, demonstriert die Lektüre von Adalbert Stifters »Der Nachsommer« und Michel Foucaults »Die Ordnung der Dinge«. Der erste Teil der Arbeit diskutiert das Konzept der Selbstreferenz im kritischen Vergleich von Systemtheorie (N. Luhmann) und deconstruction (J. Derrida, P. de Man), die Analogie als selbstreferentielles Verfahren der Lektüre und den Zusammenhang von Romantheorie und Wissenssoziologie. Der erste Teil ist "Theorie der Lektüre", verspricht eine der »regelmäßigen Dissertationen« (Laurence Sterne) zu werden. Der zweite Teil der Arbeit ist die "Lektüre der Theorie". Er zeigt an den Komplexen Ordnung/Mathematik/Sprache, Wissenschaft/Kunst/Literatur und den impliziten Lektüreanweisungen (Rhetorik der Schrift und der Lektüre), die den »Nachsommer« und die »Ordnung der Dinge« auszeichnen, die Unwiderstehlichkeit der Stelle. »Ich habe in den 80 analysierten Aufsätzen genau 16858 Stellen gefunden, an denen in der Sprache der Literaturwissenschaftler typische Elemente der Dichtungssprache im definierten Sinne verwendet werden.« (Hartmut Fricke) »Stellenlektüre« verspricht, daß nicht nur Zählbares dabei herauskommt. Issued also in print. Mode of access: Internet via World Wide Web. In German. Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) Adalbert Stifter: Der Nachsommer. Michel Foucault: Les mots et les choses. Rezeptionsästhetik. LITERARY CRITICISM / European / General. bisacsh Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 9783110637854 ZDB-23-GLC print 9783484630277 https://doi.org/10.1515/9783110953527 https://www.degruyter.com/isbn/9783110953527 Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110953527/original |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Fliethmann, Axel, Fliethmann, Axel, |
spellingShingle |
Fliethmann, Axel, Fliethmann, Axel, Stellenlektüre Stifter - Foucault / Communicatio : Kultur – Text – Medium , Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- Vorwort -- Erster Teil -- I. Die systematische Figur -- II. Die historische Figur, der Roman -- III. Abstract der Stifter/Foucault Lektüre -- Zweiter Teil -- I. Doktor -- II. Rezeption: Genre/Gattung -- III. Rezeption: Wissenschaft -- IV. Hirsch -- V. Mathematik und/oder Ordnung -- VI. Wissenschaft und Kunst -- VII. Kunst und Wissenschaft -- VIII. Stellen -- Literaturverzeichnis |
author_facet |
Fliethmann, Axel, Fliethmann, Axel, |
author_variant |
a f af a f af |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Fliethmann, Axel, |
title |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / |
title_full |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / Axel Fliethmann. |
title_fullStr |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / Axel Fliethmann. |
title_full_unstemmed |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / Axel Fliethmann. |
title_auth |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / |
title_alt |
Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- Vorwort -- Erster Teil -- I. Die systematische Figur -- II. Die historische Figur, der Roman -- III. Abstract der Stifter/Foucault Lektüre -- Zweiter Teil -- I. Doktor -- II. Rezeption: Genre/Gattung -- III. Rezeption: Wissenschaft -- IV. Hirsch -- V. Mathematik und/oder Ordnung -- VI. Wissenschaft und Kunst -- VII. Kunst und Wissenschaft -- VIII. Stellen -- Literaturverzeichnis |
title_new |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / |
title_sort |
stellenlektüre stifter - foucault / |
series |
Communicatio : Kultur – Text – Medium , |
series2 |
Communicatio : Kultur – Text – Medium , |
publisher |
Max Niemeyer Verlag, |
publishDate |
2016 |
physical |
1 online resource (184 p.) Issued also in print. |
edition |
Reprint 2016 |
contents |
Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- Vorwort -- Erster Teil -- I. Die systematische Figur -- II. Die historische Figur, der Roman -- III. Abstract der Stifter/Foucault Lektüre -- Zweiter Teil -- I. Doktor -- II. Rezeption: Genre/Gattung -- III. Rezeption: Wissenschaft -- IV. Hirsch -- V. Mathematik und/oder Ordnung -- VI. Wissenschaft und Kunst -- VII. Kunst und Wissenschaft -- VIII. Stellen -- Literaturverzeichnis |
isbn |
9783110953527 9783110637854 9783484630277 |
issn |
0941-1704 ; |
url |
https://doi.org/10.1515/9783110953527 https://www.degruyter.com/isbn/9783110953527 https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110953527/original |
illustrated |
Not Illustrated |
dewey-hundreds |
800 - Literature |
dewey-tens |
830 - German & related literatures |
dewey-ones |
830 - Literatures of Germanic languages |
dewey-full |
830 |
dewey-sort |
3830 |
dewey-raw |
830 |
dewey-search |
830 |
doi_str_mv |
10.1515/9783110953527 |
oclc_num |
979955881 |
work_keys_str_mv |
AT fliethmannaxel stellenlekturestifterfoucault |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(DE-B1597)46960 (OCoLC)979955881 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
is_hierarchy_title |
Stellenlektüre Stifter - Foucault / |
container_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
_version_ |
1770178122010853376 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05278nam a22006495i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110953527</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228020105.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20162001gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110953527</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110953527</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)46960</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979955881</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LIT004130</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="8">3p</subfield><subfield code="a">830</subfield><subfield code="q">DE-101</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Fliethmann, Axel, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Stellenlektüre Stifter - Foucault /</subfield><subfield code="c">Axel Fliethmann.</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reprint 2016</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Tübingen : </subfield><subfield code="b">Max Niemeyer Verlag, </subfield><subfield code="c">[2016]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2001</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (184 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Communicatio : Kultur – Text – Medium ,</subfield><subfield code="x">0941-1704 ;</subfield><subfield code="v">27</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhaltsverzeichnis -- </subfield><subfield code="t">Vorwort -- </subfield><subfield code="t">Erster Teil -- </subfield><subfield code="t">I. Die systematische Figur -- </subfield><subfield code="t">II. Die historische Figur, der Roman -- </subfield><subfield code="t">III. Abstract der Stifter/Foucault Lektüre -- </subfield><subfield code="t">Zweiter Teil -- </subfield><subfield code="t">I. Doktor -- </subfield><subfield code="t">II. Rezeption: Genre/Gattung -- </subfield><subfield code="t">III. Rezeption: Wissenschaft -- </subfield><subfield code="t">IV. Hirsch -- </subfield><subfield code="t">V. Mathematik und/oder Ordnung -- </subfield><subfield code="t">VI. Wissenschaft und Kunst -- </subfield><subfield code="t">VII. Kunst und Wissenschaft -- </subfield><subfield code="t">VIII. Stellen -- </subfield><subfield code="t">Literaturverzeichnis</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Can we clearly and strictly distinguish a literary text from a scholarly text? Can we neatly divide off the basic operations of literary studies (reading/writing) from the basic operations of literature (reading/writing)? What impact does literature have on the way it is described (and vice versa)? »Passagework« takes two central reading procedures (passage and analogy), which are as evident in scholarly disciplines as they are consistently passed over in silence there, to show how reading theoretical writings can turn into literature and vice versa. A study of Adalbert Stifter's »Nachsommer« and Michel Foucault's »Order of Things« demonstrates how discourses can turn into gardens and clouds into theories.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Kann man den literarischen Text vom wissenschaftlichen Text strikt unterscheiden? Kann man die Grundoperationen der literaturwissenschaftlichen Arbeit – Lesen/Schreiben – von den Grundoperationen der Literatur – Lesen/Schreiben – trennen? Welchen Einfluß hat die Literatur auf ihre Beschreibung und umgekehrt? »Stellenlektüre« zeigt anhand von zwei zentralen Verfahren der Lektüre (Stelle und Analogie), die in den philologischen Disziplinen so evident als auch nicht beachtet sind, wie die Lektüre von Theorie in Literatur umschlägt und vice versa. Daß Diskurse in Gärten und Wolken in Theorien umschlagen, demonstriert die Lektüre von Adalbert Stifters »Der Nachsommer« und Michel Foucaults »Die Ordnung der Dinge«. Der erste Teil der Arbeit diskutiert das Konzept der Selbstreferenz im kritischen Vergleich von Systemtheorie (N. Luhmann) und deconstruction (J. Derrida, P. de Man), die Analogie als selbstreferentielles Verfahren der Lektüre und den Zusammenhang von Romantheorie und Wissenssoziologie. Der erste Teil ist "Theorie der Lektüre", verspricht eine der »regelmäßigen Dissertationen« (Laurence Sterne) zu werden. Der zweite Teil der Arbeit ist die "Lektüre der Theorie". Er zeigt an den Komplexen Ordnung/Mathematik/Sprache, Wissenschaft/Kunst/Literatur und den impliziten Lektüreanweisungen (Rhetorik der Schrift und der Lektüre), die den »Nachsommer« und die »Ordnung der Dinge« auszeichnen, die Unwiderstehlichkeit der Stelle. »Ich habe in den 80 analysierten Aufsätzen genau 16858 Stellen gefunden, an denen in der Sprache der Literaturwissenschaftler typische Elemente der Dichtungssprache im definierten Sinne verwendet werden.« (Hartmut Fricke) »Stellenlektüre« verspricht, daß nicht nur Zählbares dabei herauskommt.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Adalbert Stifter: Der Nachsommer.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Michel Foucault: Les mots et les choses.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Rezeptionsästhetik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LITERARY CRITICISM / European / General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014</subfield><subfield code="z">9783110637854</subfield><subfield code="o">ZDB-23-GLC</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783484630277</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110953527</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110953527</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110953527/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LT</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-GLC</subfield><subfield code="c">2000</subfield><subfield code="d">2014</subfield></datafield></record></collection> |