Comics / / Dietrich Grünewald.

Comics are a specific art-form in their own right. As products of the print media (newspaper, magazine, book) and the electronic media (Internet) they have a global presence and are yet controversial in terms of their cultural acceptance. The present volume gives insights into the specifics of comic...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2013]
©2000
Year of Publication:2013
Language:German
Series:Grundlagen der Medienkommunikation , 8
Online Access:
Physical Description:1 online resource (106 p.) :; 9 Abbildungen
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
1. Einleitung --
2. Definition: Was ist ein Comic? --
3. Theorie --
4. Theatrum mundi --
5. Vom Produzenten zum Rezipienten --
6. Comic-Forschung --
7. Comic-Kritik --
8. Literatur
Summary:Comics are a specific art-form in their own right. As products of the print media (newspaper, magazine, book) and the electronic media (Internet) they have a global presence and are yet controversial in terms of their cultural acceptance. The present volume gives insights into the specifics of comics, comic research and comic criticism, and also into the history, production and distribution of this phenomenon. It attempts to define the comic from the principle of a 'story in pictures' and to develop a theory and an aesthetic of comics. In addition it draws on the huge range of narrative and other varieties to point up its highly variegated reception requirements.
Comics sind Ausgang des 19. Jahrhunderts in den USA entstanden. Geprägt durch die Medien Zeitung, Comic-Book und -Album haben sie die traditionellen Erzählmöglichkeiten der Bildergeschichte neu belebt und erweitert. Sie wenden sich sowohl an Kinder und Jugendliche als auch an Erwachsene, können triviales Konsumangebot wie anspruchsvolle Lektüre sein. Analog zur Textliteratur oder zum Film, umfassen sie die Vielfalt narrativer Genres. Produkt der Print- und inzwischen auch der elektronischen Medien (Internet) und multimedial vermarktet, sind Comics weltweit präsent und doch in ihrer kulturellen Akzeptanz umstritten. Der vorliegende Band definiert Comics im Rahmen des Prinzips Bildgeschichte als eigenständige Kunstform und versucht auf der Basis exemplarisch-anschaulicher Analyse Theorie und Ästhetik des Comics zu entwickeln. Er bietet einen Einblick in die interdisziplinäre Comic-Forschung, seine Geschichte, seine Produktion und Distribution. Bezogen auf die differenzierten Erzähl- und Gestaltungsweisen werden seine spezifischen Rezeptionsanforderungen aufgezeigt. Die Comic-Kritik will dazu beitragen, den kulturellen Stellenwert der Comics zu bestimmen. Der Band wird abgeschlossen durch ein umfangreiches Literaturverzeichnis.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110930627
9783110636246
ISSN:1434-0461 ;
DOI:10.1515/9783110930627
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Dietrich Grünewald.