Natürliches Sprechen im belehrenden Schreiben : : J. H. Campes »Robinson der Jüngere« (1779/80) / / Silke Köstler-Holste.

The aims of the book are twofold: (a) to unite language, literature, and history in the framework of a biographically supported and educationally well-founded historiography of language, and (b) to analyze the conversational structure and the lexical particularities of Joachim Heinrich Campe's...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2015]
©2004
Year of Publication:2015
Edition:Reprint 2014
Language:German
Series:Reihe Germanistische Linguistik , 247
Online Access:
Physical Description:1 online resource (502 p.) :; Zahlr. Abb.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis
  • Vorwort
  • 1. Einleitung
  • 2. Methode, Theorie, Historie
  • 3. „aber ich wünschte nützlich zu seyn“: Biographie – Kultur – Philanthropismus
  • 4. Zum Inhalt von Campes „Robinson der Jüngere“
  • 5. Fiktionalisierte Wirklichkeit – biographische Bezüge und realitätsnahe Elemente
  • 6. „Merkt euch dies, meine guten Kinder“ – Formen und Funktionen einer zweckmäßigen Erziehung im natürlichen Sprechen
  • 7. „Denn der Buchstabe tötet, der Geist aber macht lebendig“ – Grenzen und Bedingungen der Natürlichkeit im belehrenden Schreiben
  • 8. Bearbeitungen zu Lebzeiten: von der Sprachabbildung zur Sprachbildung
  • 9. Schlußbetrachtung
  • 10. Literaturverzeichnis
  • 11. Distributionsanalysen
  • 12. Anhang: Fragmente eines „Wörterbuch des Kindes“ – Campes Robinsonade als Enzyklopädie und Tugendkatalog der Aufklärung
  • 13. Register