Sprache und Erkenntnis im Mittelalter : : Akten des VI. Internationalen Kongresses für Mittelalterliche Philosophie der Société Internationale pour l'Etude de la Philosophie Médiévale. 29. August - 3. September 1977 in Bonn. / 2. Halbbd / / hrsg. von Wolfgang Kluxen.
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Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Philosophy <1990 |
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MitwirkendeR: | |
HerausgeberIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2013] ©1981 |
Year of Publication: | 2013 |
Edition: | Reprint 2013 |
Language: | German |
Series: | Miscellanea Mediaevalia : Veröffentlichungen des Thomas-Instituts der Universität Köln ,
13/2 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (565 p.) |
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Other title: | Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- II. Sprache und Wissenschaft / Langage et Science / Language and Science -- Sprache und Wissenschaft im Übergang von der Spätantike zum Frühen Mittelalter -- Pédagogie et langage chez Saint Augustin -- Description grammaticale et description arithmetique des phenomenes musicaux: le tournant du IXe siecle -- „Elementum“. – Die Deutung der aristotelischen Definition des στοιχεῖον durch David von Dinant -- Language, Tongue and Thought in the Writings of Robert Grosseteste -- Ethica docens - ethica utens -- Bonaventura’s Einteilung der Wissenschaften als Beleg für Universalkategoriales Vorgehen in der Wissenschaftstheorie des Mittelalters – eine Semiotiche Analyse – -- Reconsidering the Medieval Concept of Nature in the Development of a Scientific Ethics -- Aquinas and Natural Law: Terminology and Definitions in the Late 12th and Early 13th Centuries -- Jean Buridan et Jean de Jandun et la relation entre la rhétorique et la dialectique -- William Heytesbury on the Sophism “Infinita sunt finita” -- ‚Scientia proprie dicta‘: Zur wissenschaftstheoretischen Grundlegung der Philosophie bei Wilhelm von Ockham -- Linguaggio e magia nel „De configurationibus“ di N. Oresme -- Humanistische sprachkritik: Petrarca-Valla -- „Moglossa“, ein handschriftliches lehrbuch der lateinischen Grammatik aus dem Jahre 1454 von Paul Molner -- Infinitum simpliciter und infinitum secundum quid -- Medieval Translations of Greek Philosophy: A Computer Study -- Le recours au langage astrologique dans la formulation de la pensée juive au Moyen Âge -- III. Sprache und Metaphysik / Langage et Métaphysique / Language and Metaphysics -- Der metaphysische Sinn topologischer Ausdrücke bei Augustin -- Nature-essence et nature-langage. Notes sur l’emploi du terme Natura dans le Periphyseon de Jean Erigène -- Logique et dialectique dans l’argument du «proslogion» -- The Ontological Argument and the Languages of ‘Being’ -- Mu|hyjī ad-Dīn Ibn ‘Arabī, moniste arabe musulman du XII-XIIIe s. et sa conception de l’«Unité de l’etre» – waḥdat al-wuǧūd (ou l’«unité de l’existence») -- La négativite methodique comme moment critique de l’epistemologie et du langage chez Albert le Grand et Thomas d’Aquin -- „Socrates est“: Zur Logik singulärer Existenzaussagen nach Thomas von Aquin -- Le fondament métaphysique du langage, d’apres Thomas d’Aquin -- Le langage de Saint Thomas d’Aquin dans le «de ente et Essentia» -- Les diverses applications de la distinction intentionnelle chez Henri de Gand -- James of Viterbo on the Essence-existence Relationship (Quodlibet 1, q. 4), and Godfrey of Fontaines on the Relationship between Nature and Supposit (Quodlibet 7, q. 5). -- Livelli d’esperienza e comprensione metafisica Secondo Duns Scoto -- William of Ockham on Language and Reality -- Meister Eckharts ‘Verbal’ Understanding of Being as a Ground for Destruction of Practical Teleology -- Le langage et la méthode de la philosophie classique de l’être -- IV. Sprache und Religiöse Erkenntnis / Langage et Connaissance Religieuse / Language and Religious Knowlegde -- The Beneficial Influence of Stoic Logic and Epistemology on Early Christian Theology: with Particular Reference to Novatian of Rome -- Le langage des théologiens musulmans (Al-mutakallimun) au Moyen-Âge -- The Religious Terminology of Qutadghu-bilig (The Blissful Sapience: A Turkish versified allegory dated in h. 462/1070) -- Anselm’s Proslogion Argument -- The Language of Possibility – Another Reading of Anselm -- Knowledge of God in Ghazālī and Anselm -- A propos de l’iconographie et du langage à l’époque romane -- Exégèse spirituelle aux XIe et XIIe siècles -- El término ‹Teología› en Pedro Abelardo -- Dialektische und rhetorische Implikationen der Auseinandersetzung zwischen Abaelard und Bernhard von Clairvaux um die Gotteserkenntnis -- Conoscenza e linguaggio religioso in Bernardo di Clairvaux -- Maimonides: El lenguaje de la teologia negativa sobre el conocimiento de Dios -- Sprache und religiöse Erkenntnis bei Maimonides am Beispiel „Willensfreiheit des Menschen“ -- Die theologische Sprachlogik der Schule von Chartres im zwölften Jahrhundert -- La interpretación del tetragrama bíblico en Ramón Martí y Arnau de Vilanova -- Language as Metaphysics in Bonaventure -- Le problème du langage dans la théologie de l’image de Dieu chez Saint Bonaventure et Saint Thomas -- The Structure of Aristotle’s Logic and the Knowledge of God in the Pars Prima of the Summa Theologiae of Thomas Aquinas -- Partizipation als Strukturprinzip der Namen Gottes bei Thomas von Aquin -- L’emploi du langage philosophique dans les sermons du treizième siècle -- The Meaning of Notitia in Henry of Ghent -- Unendlichkeit und Identitätsaussage (Praedicatio per identitatem) in Bezug auf Gott nach Johannes Duns Scotus -- Verbum mentalis conceptio in Meister Eckhart and Jordanus of Quedlinburg. A Text Study -- Ramon Lull’s Theological Language -- L’oecuménisme critique de Turmeda (Abdallah le drogman) dans la Tuḥfa -- Discorso logico e discorso teologico secondo Biagio Pelacani da Parma -- V. Die Strukturen der Sprache und die Stufen der Erkenntnis / Les structures du langage et les degrés de la connaissance / The structures of language and the degrees of knowledge -- Linguaggio e tempo in S. Agostino -- La noétique de Gérard d’Abbeville († 1272) d’après ses œuvres inédites -- Linguaggio e scintilla rationis -- Précisions sur la doctrine de l’intelligence selon Thomas d’Aquin -- Die Erkenntniskonzeption von Alexander Bonini aus Alessandria -- Herméneutique du discours allégorique dans «le Songe du Vieil Pèlerin» de Philippe de Maizières -- Étude comparative de la théorie de la connaissance chez Saint Thomas d’Aquin, Kant, et de la pensée philosophique du Zen -- Namenregister -- Backmatter |
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Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783110837711 9783110636925 9783110514827 |
ISSN: | 0544-4128 ; |
DOI: | 10.1515/9783110837711 |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | hrsg. von Wolfgang Kluxen. |