Linien – Gesten – Bücher : : Zu Henri Michaux / / Sabine Mainberger.

This study focuses on various scenes of calligraphy, practices and conceptualizations of lines, and questions of book aesthetics in Henri Michaux’s pictorial, literary oeuvre. The theoretical horizon is provided by current approaches to knowledge of the body and motion, kinesthesia, habitus, body-me...

Descripció completa

Guardat en:
Dades bibliogràfiques
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2020 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2020]
©2020
Any de publicació:2020
Idioma:German
Accés en línia:
Descripció física:1 online resource (250 p.)
Etiquetes: Afegir etiqueta
Sense etiquetes, Sigues el primer a etiquetar aquest registre!
Descripció
Other title:Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
1. Partizipative Linien? Einleitung --
2. Zum Zeichnen kommen: plurale Wiederanfänge --
3. Von der Schrift abkommen: Schreiben als Geste --
4. Meskalin-Szene und ‚Meskalinie‘ --
5. Chinesischer Strich und europäische Linie: (k)ein Gegensatz --
Exkurs: Umwege der Ästhetik oder Trifft Castiglione einen chinesischen literatus? --
6. Ästhetische charis im 20. Jahrhundert --
7. Performanz und Buch-Kunst --
8. Linien sind Verben. Schluss --
Coda: „Draw a straight line and follow it“. Nach Michaux --
Abbildungsnachweise --
Literaturverzeichnis --
Namenregister
Sumari:This study focuses on various scenes of calligraphy, practices and conceptualizations of lines, and questions of book aesthetics in Henri Michaux’s pictorial, literary oeuvre. The theoretical horizon is provided by current approaches to knowledge of the body and motion, kinesthesia, habitus, body-memory, et al. in anthropology and the social sciences. In the twofold break with traditional functions of the graphic line and the notation function of text, the emphasis here is on writing as a body technique and performance as well as improvised graphic records. An art of the motoric is nevertheless encountered in the form of books and generally combined with texts. Problems of approaching "Western" and Chinese (text) art are also discussed from a praxeological perspective.
Verschiedene Szenen des Graphierens, Praktiken und Konzeptualisierungen von Linien und Fragen der Buchästhetik in Henri Michaux' bildkünstlerisch-literarischem Œuvre sind Gegenstand dieser Studie. Den theoretischen Horizont bilden aktuelle Ansätze der Anthropologie und Sozialwissenschaften zu Körper- und Bewegungswissen, Kinästhesie, Habitus, Leibgedächtnis u.Ä. Im doppelten Bruch mit traditionellen zeichnerischen Linienfunktionen und der Notationsfunktion der Schrift stehen hier Schreiben als Körpertechnik und Performanz sowie improvisierende graphische Akte im Fokus. Eine Kunst des Motorischen begegnet gleichwohl in Form von Büchern und in der Regel kombiniert mit Texten. In praxeologischer Perspektive werden auch Probleme der Annäherung von ‚westlicher‘ und chinesischer (Schreib-)Kunst erörtert.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110723953
9783110696271
9783110704655
9783110704518
DOI:10.1515/9783110723953
Accés:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Sabine Mainberger.