‘Being Towards Death’ : : Heidegger and the Orthodox Theology of the East / / Sylvie Avakian.

Das Werk stellt den philosophischen Beitrag Martin Heideggers im Zusammenhang mit dem theologischen Beitrag des Ostens, besonders dem Nikolai Berdyaevs, dar. Damit bringt es die westliche Welt mit der östlichen, die Philosophie mit der Theologie ins Gespräch und ist ein Versuch der christlichen Theo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Ebook Package English 2021
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2021]
©2021
Year of Publication:2021
Language:English
Series:Theologische Bibliothek Töpelmann , 191
Online Access:
Physical Description:1 online resource (XIV, 331 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
A Word of Thanks --
Contents --
List of Abbreviations --
Introduction --
1 Openness to the Mystery --
2 The Human Reality—Its Worldliness and Transcendence --
3 The Human Spirit and the Divine --
4 Christianity as Authenticity --
5 Temporality and Eternity --
Conclusion --
Bibliography --
Subject Index --
Author Index
Summary:Das Werk stellt den philosophischen Beitrag Martin Heideggers im Zusammenhang mit dem theologischen Beitrag des Ostens, besonders dem Nikolai Berdyaevs, dar. Damit bringt es die westliche Welt mit der östlichen, die Philosophie mit der Theologie ins Gespräch und ist ein Versuch der christlichen Theologie eine existentielle Sprache zu bieten, die für die Gegenwart von Bedeutung ist. Des Weiteren ist das „Sein zum Tode“ mit dem Sein zu den Anderen bzw. zu Gott vergleichbar, durch welche das Sein-zum-wahren-freien-Selbst zu erreichen ist. In diesem Sinne zielt das Werk darauf ab, das „Sein zum Tode“ durch die Sprache zum Ausdruck zu bringen. Damit ist das Werk auch ein Übergang von allgemein akzeptierten Formulierungen und überkommenen Weisen Theologie zu treiben hin zur philosophischen Reflexion über den Glauben. An vielen Stellen ruft es aber auch jene tiefgründigen Beiträge des menschlichen Denkens aus der Vergangenheit ab, die hauptsächlich von den anthropologischen Aspekten der Theologie ausgehen. Denn auch wenn die göttliche Gabe jeglicher menschlichen Erwiderung vorausgeht sind alle Ausdrücke dieser Gabe und der Erwiderungen darauf menschliche Ausdrücke, die aus Menschen entstehen und für Menschen formuliert sind.
This book draws the philosophical contribution of Martin Heidegger together with theological-spiritual insights from the East, especially that of Nikolai Berdyaev. Thus, it brings into dialogue the West with the East, and philosophy with theology. By doing so, it offers Christian theology an existential-spiritual language that is relevant and meaningful for the contemporary reader. In particular, the work explores Heidegger’s ‘being towards death’ (Sein zum Tode) as the basis for theological-philosophical thinking. Only the one who embraces ‘being towards death’ has the courage to think and poetize. This thinking, in turn, makes ‘being towards death’ possible, and in this circular movement of thinking and being, the mystery of being reveals itself and yet remains hidden. Since the work aims at demonstrating ‘being towards death’ through language, it transitions away from the common formulations and traditionally accepted ways of writing (dogmatic) theology towards an original, philosophical reflection on faith and spirituality. At different points, however, the work also retrieves the profound thoughts and theologies of the past, the insightful creativity of which cannot be denied.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110707519
9783110750720
9783110750706
9783110754001
9783110753776
9783110754155
9783110753929
ISSN:0563-4288 ;
DOI:10.1515/9783110707519
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Sylvie Avakian.