Welt(en) erzählen: Paradigmen und Perspektiven / / hrsg. von Christoph Bartsch, Frauke Bode.

Anyone who tells stories describes the worlds where they take place. Narrated worlds are a constitutive part the narrative. Despite their major significance, such worlds are given short shrift in narratology. This volume acknowledges the broad range of processes whereby narratives stage diverse worl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2019 Part 1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2019]
©2019
Year of Publication:2019
Language:German
Series:Narratologia : Contributions to Narrative Theory , 65
Online Access:
Physical Description:1 online resource (IX, 417 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Dank
  • Inhalt
  • Systematisches Vorwort
  • Erzählte Welten: Theoretische und (inter-)disziplinäre Zugriffe
  • Erzählte Welt(en) als Kategorie
  • (Erzählte) Welten als Spielraum offener Möglichkeiten
  • Literarische Welten in der text world theory
  • Paradigma I: Faktual und fiktional erzählte Welten
  • Faktual und fiktional erzählte Welten
  • Mögliche Welten in historiografischer Metafiktion
  • Transworld Characters
  • Paradigma II: Unnatürliche erzählte Welten
  • Unnatürliche erzählte Welten
  • Die unnatürliche Natürlichkeit des Realismus
  • Die unmögliche(n) storyworld(s) in Mark Z. Danielewskis House of Leaves
  • Mögliche Welten als Allegorien der Fiktion
  • Die doppelte Welt von Guy Ritchies Film Revolver als Spielwelt
  • Kampf um Kontingenz und Darstellung von Providenz im Slasherfilm
  • Paradigma III: Raum und erzählte Welten
  • Raum und ‚erzählte‘ Welt
  • Ein See, zwei Ufer
  • „der getwerge ebenture in den holen bergen“
  • Kausalität und Künstlichkeit?
  • Räume, Zeiten und Welten in Grimmelshausens Simplicissimus
  • Autorinnen und Autoren
  • Personen- und Werkverzeichnis