Object Fantasies : : Experience & Creation / / ed. by Philippe Cordez, Romana Kaske, Julia Saviello, Susanne Thürigen.

In the modern lexicon, ‘object’ refers to an entity that is materially constituted, spatially defined, and functionally determined. In contrast, the Latin word ‘fantasia’ has, since antiquity, referred to an apparition or the ability to imagine something that could be equally an object, an image, or...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2018 Part 1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2018]
©2018
Year of Publication:2018
Language:English
Series:Object Studies in Art History , 1
Online Access:
Physical Description:1 online resource (242 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Contents --
The Properties of Objects. Walt Disney’s Fantasia --
Object Studies in Art History. Research Perspectives --
Die zwei Seiten der Münze. Etappen einer Erfindung (7.–4. Jahrhundert vor Christus) --
Im Zeichen der Sirene. Eine Rüstungsfantasie in Konrads von Würzburg Trojanerkrieg --
Bewegen und Beendigen. Anmerkungen zum Objektbegriff in der spätmittelalterlichen Philosophie --
A Pregnant Book? The Marian Symbolism of an Early Fifteenth-Century Missal of Saint-Martin-des-Champs, Paris --
Orb --
Schildkröte – the Turtle’s Shield --
Shaping Posterity. Ingres’s Violin --
Fantaisies de l’objectif. Les objets photographiés d’Henri Le Secq (ca. 1852–1860) --
The Surrealist Object and Photographic ‘Plasticity’. Sakata Minoru’s No Things (1939) --
The Missing Object and Object Fantasy. Thoughts on Ericka Beckman’s Film Out of Hand (1981) from the Perspective of Developmental Psychology and Psychoanalysis --
Intermédialité des objets de science-fiction. À propos de quelques appareils de ‘mémoire totale' --
Vom richtigen und falschen Abschaffen der Gegenstände. Modernistische Entledigungsfantasien und eine Denkalternative von Daniil Charms --
Realising Fantasies. Objects as Contexts, Processes and Presence --
Picture Credits
Summary:In the modern lexicon, ‘object’ refers to an entity that is materially constituted, spatially defined, and functionally determined. In contrast, the Latin word ‘fantasia’ has, since antiquity, referred to an apparition or the ability to imagine something that could be equally an object, an image, or a concept. This tension prompts further inquiry into the interrelations and differences between the experience of tangible objects (their perception and handling) and the creation of new objects (their conception and formation). What correlations exist between object fantasies, the self-consciousness of subjects, and the concrete and imagined conditions of human beings’ social lives? By addressing this question, this interdisciplinary book opens new perspectives in the field of object studies.
Nach modernem Verständnis bezeichnet ‚Objekt‘ einen real existenten, räumlich begrenzten und funktional bestimmten Gegenstand. Im Gegensatz dazu verweist ‚Fantasia‘ seit der Antike auf eine Erscheinung oder auf das Vermögen, sich etwas vorzustellen, was Objekt, Bild und Konzept sein kann. Diese Spannung fordert dazu heraus, die Bezüge und Divergenzen zwischen der Erfahrung realer Objekte, ihrer Wahrnehmung und Handhabung, und der Kreation neuer Objekte, ihrer Konzeption und Gestaltung, zu untersuchen. Welche Zusammenhänge existieren zwischen Objektfantasien, dem Selbstbewusstsein von Subjekten und den konkreten sowie imaginierten Bedingungen gesellschaftlichen Lebens? Auf der Suche nach Antworten zeigt der interdisziplinäre Band neue Perspektiven für das Gebiet der Objektwissenschaft auf.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110598803
9783110762488
9783110719550
9783110603088
9783110603972
9783110604252
9783110603255
ISSN:2625-2090 ;
DOI:10.1515/9783110598803
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: ed. by Philippe Cordez, Romana Kaske, Julia Saviello, Susanne Thürigen.