Vorlesen digital : : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / / Bettina Muratovic.
How do digital media change the way we read aloud, a key cultural tool for reading socialization? This qualitative study focuses on this central question. Using the structural-genetic approach to socialization research, the book analyzes the reading-aloud practices of eight families from data obtain...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2014] ©2014 |
Year of Publication: | 2014 |
Language: | German |
Series: | Media Convergence / Medienkonvergenz ,
11 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (174 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
9783110352450 |
---|---|
ctrlnum |
(DE-B1597)318168 (OCoLC)882769131 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Muratovic, Bettina, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic. Berlin ; Boston : De Gruyter, [2014] ©2014 1 online resource (174 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file PDF rda Media Convergence / Medienkonvergenz , 2194-0150 ; 11 Frontmatter -- Inhalt -- Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- 1. Einleitung und Forschungsinteresse -- 2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- 3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- 4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- 5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- 6. Datenanalyse -- 7. Diskussion der Ergebnisse -- 8. Fazit und Ausblick -- Literatur restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star How do digital media change the way we read aloud, a key cultural tool for reading socialization? This qualitative study focuses on this central question. Using the structural-genetic approach to socialization research, the book analyzes the reading-aloud practices of eight families from data obtained through videography. Of particular interest is the impact of the digital picture book on the interactional structure of reading aloud. Wie verändern digitale Medien das Vorlesen als zentrale Kulturtechnik der Lesesozialisation? Diese Frage steht im Zentrum der qualitativen Studie. Basierend auf dem Ansatz der strukturgenetischen Sozialisationsforschung wird die Vorlesepraxis von acht Familien anhand von videografisch erhobenen Daten analysiert. Dabei ist von besonderer Bedeutung, wie Interaktionsstrukturen des Vorlesens durch digitale Bilderbücher beeinflusst werden. Issued also in print. Mode of access: Internet via World Wide Web. In German. Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) Computers and literacy Social aspects. Digital media Social aspects. Hypertext literature Social aspects. Media literacy Social aspects. Media programs (Education). Reading Parent participation. Storytelling in mass media. Storytelling Social aspects. Anschlusskommunikation. Lesekompetenzerwerb. Lesesozialisation. Strukturgenetische Sozialisationsforschung. LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Reading Skills. bisacsh Reading Competence Acquisition. Reading socialization. Structural-genetic Socialization Research. Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 9783110636970 ZDB-23-DLS Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Complete Package 2014 9783110369526 ZDB-23-DGG Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Library a Information Sc, Lib Reference 2014 9783110370263 ZDB-23-DGB EPUB 9783110373417 print 9783110352436 https://doi.org/10.1515/9783110352450 https://www.degruyter.com/isbn/9783110352450 Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110352450/original |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Muratovic, Bettina, Muratovic, Bettina, |
spellingShingle |
Muratovic, Bettina, Muratovic, Bettina, Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Media Convergence / Medienkonvergenz , Frontmatter -- Inhalt -- Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- 1. Einleitung und Forschungsinteresse -- 2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- 3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- 4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- 5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- 6. Datenanalyse -- 7. Diskussion der Ergebnisse -- 8. Fazit und Ausblick -- Literatur |
author_facet |
Muratovic, Bettina, Muratovic, Bettina, |
author_variant |
b m bm b m bm |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Muratovic, Bettina, |
title |
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / |
title_sub |
Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / |
title_full |
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic. |
title_fullStr |
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic. |
title_full_unstemmed |
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic. |
title_auth |
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / |
title_alt |
Frontmatter -- Inhalt -- Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- 1. Einleitung und Forschungsinteresse -- 2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- 3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- 4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- 5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- 6. Datenanalyse -- 7. Diskussion der Ergebnisse -- 8. Fazit und Ausblick -- Literatur |
title_new |
Vorlesen digital : |
title_sort |
vorlesen digital : interaktionsstrukturierung beim vorlesen gedruckter und digitaler bilderbücher / |
series |
Media Convergence / Medienkonvergenz , |
series2 |
Media Convergence / Medienkonvergenz , |
publisher |
De Gruyter, |
publishDate |
2014 |
physical |
1 online resource (174 p.) Issued also in print. |
contents |
Frontmatter -- Inhalt -- Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- 1. Einleitung und Forschungsinteresse -- 2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- 3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- 4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- 5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- 6. Datenanalyse -- 7. Diskussion der Ergebnisse -- 8. Fazit und Ausblick -- Literatur |
isbn |
9783110352450 9783110636970 9783110369526 9783110370263 9783110373417 9783110352436 |
issn |
2194-0150 ; |
callnumber-first |
H - Social Science |
callnumber-subject |
HM - Sociology |
callnumber-label |
HM851 |
callnumber-sort |
HM 3851 |
url |
https://doi.org/10.1515/9783110352450 https://www.degruyter.com/isbn/9783110352450 https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110352450/original |
illustrated |
Not Illustrated |
dewey-hundreds |
300 - Social sciences |
dewey-tens |
300 - Social sciences, sociology & anthropology |
dewey-ones |
303 - Social processes |
dewey-full |
303.4833 |
dewey-sort |
3303.4833 |
dewey-raw |
303.4833 |
dewey-search |
303.4833 |
doi_str_mv |
10.1515/9783110352450 |
oclc_num |
882769131 |
work_keys_str_mv |
AT muratovicbettina vorlesendigitalinteraktionsstrukturierungbeimvorlesengedruckterunddigitalerbilderbucher |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(DE-B1597)318168 (OCoLC)882769131 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Complete Package 2014 Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Library a Information Sc, Lib Reference 2014 |
is_hierarchy_title |
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / |
container_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 |
_version_ |
1770177561412763648 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04794nam a22009015i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110352450</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228123812.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20142014gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979745981</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)987953657</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)992506923</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110352450</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110352450</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)318168</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)882769131</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">HM851</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LAN013000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">303.4833</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ES 685</subfield><subfield code="2">rvk</subfield><subfield code="0">(DE-625)rvk/27874:</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Muratovic, Bettina, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Vorlesen digital :</subfield><subfield code="b">Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /</subfield><subfield code="c">Bettina Muratovic.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2014]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2014</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (174 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Media Convergence / Medienkonvergenz ,</subfield><subfield code="x">2194-0150 ;</subfield><subfield code="v">11</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhalt -- </subfield><subfield code="t">Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- </subfield><subfield code="t">1. Einleitung und Forschungsinteresse -- </subfield><subfield code="t">2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- </subfield><subfield code="t">3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- </subfield><subfield code="t">4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- </subfield><subfield code="t">5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- </subfield><subfield code="t">6. Datenanalyse -- </subfield><subfield code="t">7. Diskussion der Ergebnisse -- </subfield><subfield code="t">8. Fazit und Ausblick -- </subfield><subfield code="t">Literatur</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">How do digital media change the way we read aloud, a key cultural tool for reading socialization? This qualitative study focuses on this central question. Using the structural-genetic approach to socialization research, the book analyzes the reading-aloud practices of eight families from data obtained through videography. Of particular interest is the impact of the digital picture book on the interactional structure of reading aloud.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Wie verändern digitale Medien das Vorlesen als zentrale Kulturtechnik der Lesesozialisation? Diese Frage steht im Zentrum der qualitativen Studie. Basierend auf dem Ansatz der strukturgenetischen Sozialisationsforschung wird die Vorlesepraxis von acht Familien anhand von videografisch erhobenen Daten analysiert. Dabei ist von besonderer Bedeutung, wie Interaktionsstrukturen des Vorlesens durch digitale Bilderbücher beeinflusst werden.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Computers and literacy</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Digital media</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Hypertext literature</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Media literacy</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Media programs (Education).</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Reading</subfield><subfield code="x">Parent participation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Storytelling in mass media.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Storytelling</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Anschlusskommunikation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lesekompetenzerwerb.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lesesozialisation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Strukturgenetische Sozialisationsforschung.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Reading Skills.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reading Competence Acquisition.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reading socialization.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Structural-genetic Socialization Research.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014</subfield><subfield code="z">9783110636970</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DLS</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">EBOOK PACKAGE Complete Package 2014</subfield><subfield code="z">9783110369526</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGG</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">EBOOK PACKAGE Library a Information Sc, Lib Reference 2014</subfield><subfield code="z">9783110370263</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGB</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">EPUB</subfield><subfield code="z">9783110373417</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783110352436</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110352450</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110352450</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110352450/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LB</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGB</subfield><subfield code="b">2014</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="b">2014</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DLS</subfield><subfield code="c">2000</subfield><subfield code="d">2014</subfield></datafield></record></collection> |