Vorlesen digital : : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / / Bettina Muratovic.

How do digital media change the way we read aloud, a key cultural tool for reading socialization? This qualitative study focuses on this central question. Using the structural-genetic approach to socialization research, the book analyzes the reading-aloud practices of eight families from data obtain...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2014]
©2014
Year of Publication:2014
Language:German
Series:Media Convergence / Medienkonvergenz , 11
Online Access:
Physical Description:1 online resource (174 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 9783110352450
ctrlnum (DE-B1597)318168
(OCoLC)882769131
collection bib_alma
record_format marc
spelling Muratovic, Bettina, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic.
Berlin ; Boston : De Gruyter, [2014]
©2014
1 online resource (174 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
text file PDF rda
Media Convergence / Medienkonvergenz , 2194-0150 ; 11
Frontmatter -- Inhalt -- Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- 1. Einleitung und Forschungsinteresse -- 2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- 3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- 4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- 5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- 6. Datenanalyse -- 7. Diskussion der Ergebnisse -- 8. Fazit und Ausblick -- Literatur
restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star
How do digital media change the way we read aloud, a key cultural tool for reading socialization? This qualitative study focuses on this central question. Using the structural-genetic approach to socialization research, the book analyzes the reading-aloud practices of eight families from data obtained through videography. Of particular interest is the impact of the digital picture book on the interactional structure of reading aloud.
Wie verändern digitale Medien das Vorlesen als zentrale Kulturtechnik der Lesesozialisation? Diese Frage steht im Zentrum der qualitativen Studie. Basierend auf dem Ansatz der strukturgenetischen Sozialisationsforschung wird die Vorlesepraxis von acht Familien anhand von videografisch erhobenen Daten analysiert. Dabei ist von besonderer Bedeutung, wie Interaktionsstrukturen des Vorlesens durch digitale Bilderbücher beeinflusst werden.
Issued also in print.
Mode of access: Internet via World Wide Web.
In German.
Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)
Computers and literacy Social aspects.
Digital media Social aspects.
Hypertext literature Social aspects.
Media literacy Social aspects.
Media programs (Education).
Reading Parent participation.
Storytelling in mass media.
Storytelling Social aspects.
Anschlusskommunikation.
Lesekompetenzerwerb.
Lesesozialisation.
Strukturgenetische Sozialisationsforschung.
LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Reading Skills. bisacsh
Reading Competence Acquisition.
Reading socialization.
Structural-genetic Socialization Research.
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 9783110636970 ZDB-23-DLS
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Complete Package 2014 9783110369526 ZDB-23-DGG
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Library a Information Sc, Lib Reference 2014 9783110370263 ZDB-23-DGB
EPUB 9783110373417
print 9783110352436
https://doi.org/10.1515/9783110352450
https://www.degruyter.com/isbn/9783110352450
Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110352450/original
language German
format eBook
author Muratovic, Bettina,
Muratovic, Bettina,
spellingShingle Muratovic, Bettina,
Muratovic, Bettina,
Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /
Media Convergence / Medienkonvergenz ,
Frontmatter --
Inhalt --
Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis --
1. Einleitung und Forschungsinteresse --
2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik --
3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung --
4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode --
5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie --
6. Datenanalyse --
7. Diskussion der Ergebnisse --
8. Fazit und Ausblick --
Literatur
author_facet Muratovic, Bettina,
Muratovic, Bettina,
author_variant b m bm
b m bm
author_role VerfasserIn
VerfasserIn
author_sort Muratovic, Bettina,
title Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /
title_sub Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /
title_full Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic.
title_fullStr Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic.
title_full_unstemmed Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher / Bettina Muratovic.
title_auth Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /
title_alt Frontmatter --
Inhalt --
Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis --
1. Einleitung und Forschungsinteresse --
2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik --
3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung --
4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode --
5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie --
6. Datenanalyse --
7. Diskussion der Ergebnisse --
8. Fazit und Ausblick --
Literatur
title_new Vorlesen digital :
title_sort vorlesen digital : interaktionsstrukturierung beim vorlesen gedruckter und digitaler bilderbücher /
series Media Convergence / Medienkonvergenz ,
series2 Media Convergence / Medienkonvergenz ,
publisher De Gruyter,
publishDate 2014
physical 1 online resource (174 p.)
Issued also in print.
contents Frontmatter --
Inhalt --
Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis --
1. Einleitung und Forschungsinteresse --
2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik --
3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung --
4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode --
5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie --
6. Datenanalyse --
7. Diskussion der Ergebnisse --
8. Fazit und Ausblick --
Literatur
isbn 9783110352450
9783110636970
9783110369526
9783110370263
9783110373417
9783110352436
issn 2194-0150 ;
callnumber-first H - Social Science
callnumber-subject HM - Sociology
callnumber-label HM851
callnumber-sort HM 3851
url https://doi.org/10.1515/9783110352450
https://www.degruyter.com/isbn/9783110352450
https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110352450/original
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 300 - Social sciences
dewey-tens 300 - Social sciences, sociology & anthropology
dewey-ones 303 - Social processes
dewey-full 303.4833
dewey-sort 3303.4833
dewey-raw 303.4833
dewey-search 303.4833
doi_str_mv 10.1515/9783110352450
oclc_num 882769131
work_keys_str_mv AT muratovicbettina vorlesendigitalinteraktionsstrukturierungbeimvorlesengedruckterunddigitalerbilderbucher
status_str n
ids_txt_mv (DE-B1597)318168
(OCoLC)882769131
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Complete Package 2014
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Library a Information Sc, Lib Reference 2014
is_hierarchy_title Vorlesen digital : Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /
container_title Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
_version_ 1770177561412763648
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04794nam a22009015i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110352450</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228123812.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20142014gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979745981</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)987953657</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)992506923</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110352450</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110352450</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)318168</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)882769131</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">HM851</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LAN013000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">303.4833</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ES 685</subfield><subfield code="2">rvk</subfield><subfield code="0">(DE-625)rvk/27874:</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Muratovic, Bettina, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Vorlesen digital :</subfield><subfield code="b">Interaktionsstrukturierung beim Vorlesen gedruckter und digitaler Bilderbücher /</subfield><subfield code="c">Bettina Muratovic.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2014]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2014</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (174 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Media Convergence / Medienkonvergenz ,</subfield><subfield code="x">2194-0150 ;</subfield><subfield code="v">11</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhalt -- </subfield><subfield code="t">Tabellenverzeichnis. Abbildungsverzeichnis -- </subfield><subfield code="t">1. Einleitung und Forschungsinteresse -- </subfield><subfield code="t">2. Vorlesen: Basis einer unverzichtbaren Kulturtechnik -- </subfield><subfield code="t">3. Strukturgenetische Sozialisationsforschung -- </subfield><subfield code="t">4. Qualitative Sozialforschung und die Wahl der Dokumentarischen Methode -- </subfield><subfield code="t">5. Forschungsdesign und Datenerhebung der Vorlesestudie -- </subfield><subfield code="t">6. Datenanalyse -- </subfield><subfield code="t">7. Diskussion der Ergebnisse -- </subfield><subfield code="t">8. Fazit und Ausblick -- </subfield><subfield code="t">Literatur</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">How do digital media change the way we read aloud, a key cultural tool for reading socialization? This qualitative study focuses on this central question. Using the structural-genetic approach to socialization research, the book analyzes the reading-aloud practices of eight families from data obtained through videography. Of particular interest is the impact of the digital picture book on the interactional structure of reading aloud.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Wie verändern digitale Medien das Vorlesen als zentrale Kulturtechnik der Lesesozialisation? Diese Frage steht im Zentrum der qualitativen Studie. Basierend auf dem Ansatz der strukturgenetischen Sozialisationsforschung wird die Vorlesepraxis von acht Familien anhand von videografisch erhobenen Daten analysiert. Dabei ist von besonderer Bedeutung, wie Interaktionsstrukturen des Vorlesens durch digitale Bilderbücher beeinflusst werden.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Computers and literacy</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Digital media</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Hypertext literature</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Media literacy</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Media programs (Education).</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Reading</subfield><subfield code="x">Parent participation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Storytelling in mass media.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Storytelling</subfield><subfield code="x">Social aspects.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Anschlusskommunikation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lesekompetenzerwerb.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lesesozialisation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Strukturgenetische Sozialisationsforschung.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LANGUAGE ARTS &amp; DISCIPLINES / Reading Skills.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reading Competence Acquisition.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reading socialization.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Structural-genetic Socialization Research.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014</subfield><subfield code="z">9783110636970</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DLS</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">EBOOK PACKAGE Complete Package 2014</subfield><subfield code="z">9783110369526</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGG</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">EBOOK PACKAGE Library a Information Sc, Lib Reference 2014</subfield><subfield code="z">9783110370263</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGB</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">EPUB</subfield><subfield code="z">9783110373417</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783110352436</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110352450</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110352450</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110352450/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LB</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGB</subfield><subfield code="b">2014</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="b">2014</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DLS</subfield><subfield code="c">2000</subfield><subfield code="d">2014</subfield></datafield></record></collection>