Existenzphilosophie und Ethik / / Hans Feger, Manuela Hackel.

The question of whether a system of ethics can be developed from existentialist principles has been long debated. One common objection to Kierkegaard, for example, is that he would close himself off from any form of sociability through a closed-off individual communication with God; he even speaks o...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Philosophy 2000 - 2014
TeilnehmendeR:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2013]
©2014
Year of Publication:2013
Language:German
Online Access:
Physical Description:1 online resource (562 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Vorwort --
Inhalt --
Alle Philosophie ist Existenzphilosophie /
Existenzphilosophie ohne Ethik? /
Teil I: Existenzphilosophie in Auseinandersetzung mit traditionellen Ethiken --
Moral und Freiheit /
Works of Love: Towards a Reconsideration of Kierkegaard's Ethical Standpoint /
Nach der Sünde - Reflexionen über ein modernes Tabu /
Ethik und Ethikkritik /
Die Bedeutung existenzphilosophischen Denkens für die Ethik - exemplifiziert an Kierkegaard und Karl Jaspers /
Freiheit, Wert und Sittengesetz - die Ethik Sartres im Zusammenhang mit Kant und Scheler /
Teil II: Gibt es eine Ethik der Existenzphilosophie? --
In welchem Sinn es nur in der Existenzphilosophie eine Ethik gibt, und sonst nirgends - und was das Problem mit diesem Sinn ist /
Umriss einer existenzialistischen Ethik /
Existenzphilosophie als Ontologie moralischer Phänomene? /
Praxis als Inkommensurabilität bei Søren Kierkegaard /
Ethik im Existenzialismus? - Tragisch reformuliert /
Person und Passion bei Schelling und Nietzsche, oder: Wie ist Freiheit nach Golgatha möglich? /
Eine existenzphilosophische Gefühlsethik? /
Truth and Normativity in Kierkegaard and Heidegger /
The Question of Ethics in Heidegger's Being and Time /
The Space of Pathos: Heideggerean Angst and Ethics /
Der Begriff des Dämonischen bei Karl Jaspers /
Diskursive Aberration als Grundlage des Gelingens /
Sartre: Urwahl versus Indifferenzfreiheit /
Teil III: Ist Authentizität ein Wert? --
The Ethics of Authenticity in Kierkegaard and Heidegger /
Is Authentic Being a Virtue? /
Selbsttäuschung, Selbstbestimmung und Authentizität bei Sartre /
Vom Wert der Unaufrichtigkeit /
Teil IV: Das Problem der Gewalt im Daseinsvollzug --
Die Suspension der Ethik: eine etymologische Erklärung /
Existenz, Körpertechniken und Gewalt bei Sartre /
Heidegger und Benjamin über Gewalt /
Verzeichnis der Autorinnen und Autoren --
Personenregister --
Sachindex
Summary:The question of whether a system of ethics can be developed from existentialist principles has been long debated. One common objection to Kierkegaard, for example, is that he would close himself off from any form of sociability through a closed-off individual communication with God; he even speaks of a "suspension of the ethical". In Being and Time, Heidegger famously denies the possibility of an ethical interpretation of human existence. And in a similar way, Sartre admits in Being and Nothingness that from the perspective of the ontological description of human being, ethical consequences can only be derived in the mode of the "as if". But the actual course of existential philosophy tells a different story. From the beginning, existential thought opposed itself to narrowly self-directed academic philosophy and sought to apply itself to the concrete praxis of human life, as well as to related questions of moral philosophy. Although they differ in many ways, the various approaches of particular existential philosophers all center on the concept of human freedom, which Schelling described as the "faculty of good and evil". This faculty stands as the condition of the possibility of any ethical system.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110331103
9783110636949
9783110317350
9783110317312
DOI:10.1515/9783110331103
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Hans Feger, Manuela Hackel.