Meinongian Issues in Contemporary Italian Philosophy / / ed. by Venanzio Raspa.

The traditional and lively interest in Meinong’s philosophy and related topics among Italian philosophers gives rise to this volume of MEINONG STUDIES. As more than an introduction, Venanzio Raspa presents an enlightening historical presentation of Meinong’s reception in Italy from his lifetime to t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Backlist Complete English Language 2000-2014 PART1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2013]
©2006
Year of Publication:2013
Language:English
Series:Meinong Studies / Meinong Studien , 2
Online Access:
Physical Description:1 online resource (266 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Contents / Inhalt --
Introduction: Thinking with and on Meinong in Italy --
Meinong and Music. On Musical Objects of Higher Order --
Alexius Meinong on Ontology and Object Theory --
Three Kinds of Incompleteness --
Speaking of Nonexistent Objects --
Being, Existence, and Having Instances --
Cry for a Shadow. Emotions and Object Theory --
States of Affairs: Bradley vs. Meinong --
Why There Are No Facts in Meinong’s World (according to Gustav Bergmann)
Summary:The traditional and lively interest in Meinong’s philosophy and related topics among Italian philosophers gives rise to this volume of MEINONG STUDIES. As more than an introduction, Venanzio Raspa presents an enlightening historical presentation of Meinong’s reception in Italy from his lifetime to the present day. Riccardo Martinelli offers a reconstruction of the Meinongian theory of musical objects of higher order. Francesca Modenato gives the outlines of Meinong’s object theory as a theory of the pure object, separating it from ontology and associating it rather with gnoseology. From a less historical than systematic-analytic perspective, Andrea Bottani deals with incomplete objects, Mario Alai investigates the problem of propositions concerning non-existent objects, and Carola Barbero proposes a realistic theory of the emotions aroused by reading literary texts. As themes related to Meinongian ones, Alberto Voltolini discusses the concept of existence as a property, Francesco Orilia validates an intuition of Meinong by adopting an approach called 'fact infinitism', and Guido Bonino deals with Gustav Bergmann’s interpretation of Meinong’s ontology. Das traditionelle und lebhafte Interesse italienischer Philosophen an Meinongs Philosophie und damit zusammenhängenden Themen gibt Anlaß für diesen Band der MEINONG STUDIEN. Weit über die Anforderungen an ein Eineitung hinausgehend, präsentiert Venanzio Raspa eine erhellende Studie der Rezeption Meinongs in Italien von seinen Lebzeiten bis zum heutigen Tag. Riccardo Martinelli rekonstruiert Meinongs Theorie musikalischer Objekte höherer Ordnung und Francesca Modenato umreißt Meinongs Objekttheorie (als Theorie reiner Objekte), welche sie eher der Gnoseologie denn der Ontologie zuordnet. Aus einer weniger historischen als systematisch-analytischen Perspektive befassen sich Andrea Bottani mit unvollständigen Objekten, Mario Alai mit der Frage nicht-existierende Objekte betreffender Aussagen, und Carola Barbero präsentiert eine realistische Theorie von Emotionen, die durch die Lektüre literarischer Texte erweckt werden. Als Meinong-bezogene Themen diskutiert Alberto Voltolini den Begriff der Existenz als Eigenschaft, Francesco Orilia bestätigt in seinem 'Fakteninfinitismus' genannten Zugang eine Meinongsche Intuition, und Guido Bonino befaßt sich mit Gustav Bergmanns Interpretation der Meinongschen Ontologie.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110321128
9783110238570
9783110238488
9783110636949
9783110331226
9783110331219
ISSN:2198-2309 ;
DOI:10.1515/9783110321128
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: ed. by Venanzio Raspa.