Philippus Cancellarius : : Die Motettengedichte / / Barbara Schetter.

In this book the motet lyrics of Philip the Chancellor (ca. 1165-1236) are subjected to critical editing, translation and comment. While the lyrics treated in the first part can certainly or in all probability be credited to Philip, the second part is devoted to poems in which the assignation is dis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Classics and Near East Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2012]
©2012
Year of Publication:2012
Language:German
Series:Beiträge zur Altertumskunde , 294
Online Access:
Physical Description:1 online resource (419 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Vorwort --
Inhaltsverzeichnis --
Einleitung --
Zur handschriftlichen Überlieferung --
Handschriftenverzeichnis --
Für Editionen verwendete Abkürzungen --
Die Motettengedichte Philipps --
A1 In veritate comperi – A2 In Salvatoris nomine – D1 Ce fu en tres douz --
A3 Agmina milicie celestis – C1 Agmina milicie candencia – D2 De la virge Katerine – D3 Quant froidure – D4 Laltrier cuidai aber druda --
A4 In omni fratre tuo – D5 Mout me fait grief le departir --
A5 Laqueus conteritur --
A6 Homo quam sit pura --
A7 Venditores labiorum – C2 O quam necessarium --
A8 Doce nos optime --
B1 Doce nos hodie --
Die Organum-Prosulae --
A9 Vide prophecie --
A10 Homo cum mandato --
A11 De Stephani roseo sanguine --
A12 Adesse festina --
A13 Associa tecum --
Umstrittene Motettentexte --
C3 Homo quo vigeas --
B2 (1. Str.) und C4 (2. u. 3. Str.) Latex silice --
B3 Nostrum est impletum --
C5 Manere vivere --
B4 Hypocrite pseudopontifices --
C6 Stupeat natura --
B5 Mors morsu nata – B6 Mors que stimulo – C7 Mors a primi patris – C8 Mors vite vivificacio --
Paynes neue Zuschreibungen --
Schlußbemerkungen --
Anhang: Wortakzente --
Literaturverzeichnis --
Register
Summary:In this book the motet lyrics of Philip the Chancellor (ca. 1165-1236) are subjected to critical editing, translation and comment. While the lyrics treated in the first part can certainly or in all probability be credited to Philip, the second part is devoted to poems in which the assignation is disputed. The commentary is followed by an interpretation that analyses the interplay of music and lyrics combined with arguments regarding the authenticity of the respective lyrics. In doing so, both the religious Latin lyrics with which we are no longer familiar, as well as the motet as a musical-lyrical work of art become tangible.
Philipp der Kanzler (geb. nach 1165, gest. 1236), Theologe, Prediger, Dichter und Politiker, war eine bedeutende Persönlichkeit der Notre-Dame-Epoche. Mehr als 60 Gedichte sind in mittelalterlichen Handschriften unter seinem Namen tradiert. Erstaunlicherweise sind sie bisher nur verstreut in den Analecta Hymnica, den Carmina Burana und, da sie fast alle mit Musik überliefert sind, in musikwissenschaftlichen Ausgaben greifbar. In der vorliegenden Arbeit werden die 13 Motettentexte Philipps kritisch ediert, übersetzt und kommentiert. Jedem Gedicht sind eine auch die Musik einbeziehende Interpretation und Argumente zur Echtheit des jeweiligen Textes beigefügt. Im zweiten Teil werden darüber hinaus die erst von der modernen Forschung Philipp zugewiesenen Gedichte behandelt. Im Anhang sind die Betonungslizenzen in Philipps Motettentexten zusammengestellt, die es ermöglichen, allgemeine Betonungsregeln in Motettentexten zu formulieren. Die dem heutigen Leser fremd gewordene Gedankenwelt, in der die Gedichte des Kanzlers verankert sind, wird in Kommentar und Interpretation erhellt. Durch die Betrachtung der Motette als musikalisch-textliche Einheit wird der außerordentliche Kunstcharakter der Motette deutlich.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110259872
9783110636178
9783110288995
9783110288964
ISSN:1616-0452 ;
DOI:10.1515/9783110259872
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Barbara Schetter.