Polemik und Argumentation in der Wissenschaft des 19. Jahrhunderts : : Eine pragmalinguistische Untersuchung der Auseinandersetzung zwischen Carl Vogt und Rudolph Wagner um die 'Seele' / / Steffen Haßlauer.

Carl Vogt’s quarrel with Rudolph Wagner is considered to be a culmination of the materialism dispute in the 19th century. Out of this basically academic issue on the nature of human mental functions, a personal dispute quickly developed which was unrivalled in thematic incisiveness and expression. T...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2010]
©2010
Year of Publication:2010
Language:German
Series:Reihe Germanistische Linguistik , 291
Online Access:
Physical Description:1 online resource (407 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhalt
  • Eine kurze Einleitung
  • 1 Argumentation, Kontroversen und Polemik
  • 2 Der Hintergrund des Streits zwischen Rudolph Wagner und Carl Vogt
  • 3 Die Untersuchung der Auseinandersetzung zwischen Rudolph Wagner und Carl Vogt
  • 3.0 Ein kurzer Abriss der Auseinandersetzung
  • 3.1 Vogts Gehirn-Leber/Nieren-Vergleich in seinen Physiologischen Briefen für Gebildete aller Stände
  • 3.2 Wagners Angriff auf den Materialismus in seinen Physiologischen Briefen
  • 3.3 Vogts Beschäftigung mit Wagner in den Bildern aus dem Thierleben
  • 3.4 Wagners Ueber Theilbarkeit der Seelen und materialistische Psychologie
  • 3.5 Vogts Erwiderung an Hrn. R. Wagner in Göttingen
  • 3.6 Die zweite Auflage von Vogts Physiologischen Briefen für Gebildete aller Stände
  • 3.7 Wagners Menschenschöpfung und Seelensubstanz
  • 3.8 Vogts Erklärung In Sachen C. Vogts und R. Wagners contra R. Wagner
  • 3.9 Wagners Ueber Wissen und Glauben
  • 3.10 Vogts Köhlerglaube und Wissenschaft
  • 3.11 Das Ende der Auseinandersetzung
  • 4. Der Streit zwischen Vogt und Wagner als Auseinandersetzung jenseits der Kontroverse
  • Backmatter