Roman Portraits in Context / / Jane Fejfer.

Die höchste Ehre, die ein römischer Bürger sich erhoffen konnte, war eine Porträtstatue auf dem Forum seiner Stadt. Während der Kaiser und hohe Senatsbeamte regelmäßig mit solchen Statuen geehrt wurden, war die Konkurrenz unter den Wohltätern der Städte um diese Ehrung groß: ging es doch um nicht we...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Backlist Complete English Language 2000-2014 PART1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2009]
©2008
Year of Publication:2009
Language:English
Series:Image & Context , 2
Online Access:
Physical Description:1 online resource (592 p.) :; div. Abb. s/w und in Farbe
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Description
Other title:Frontmatter --
Table of Contents --
Introduction --
Part One: Public Honours and Private Expectations --
The so-called Roman Private Portrait --
Corporates Spaces, Houses, Villas and Tombs --
Part Two: Modes of Representation --
The Material of Roman Portraits --
Statuary Body Types of Roman Men: All About Status? --
Abbreviated Formats --
Selves and Others: Ways of Expressing Identity in the Roman Male Portrait --
Part Three: The Empress and her Fellow Elite Women --
Roman Women in Public --
Part Four: The Emperor --
Representing the Roman Emperor --
Epilogue --
Power, Honour, and Memory --
Backmatter
Summary:Die höchste Ehre, die ein römischer Bürger sich erhoffen konnte, war eine Porträtstatue auf dem Forum seiner Stadt. Während der Kaiser und hohe Senatsbeamte regelmäßig mit solchen Statuen geehrt wurden, war die Konkurrenz unter den Wohltätern der Städte um diese Ehrung groß: ging es doch um nicht weniger, als die Erinnerung an den geehrten Patron und seine Familie über Generationen hin öffentlich zu verkünden und zu verewigen. Zwar gab es viele Möglichkeiten, sich eine Porträtstatue zu verdienen; die lokalen Honoratioren mussten jedoch oft bis nach ihrem Tod warten, bevor ihre Hoffnung darauf von der Öffentlichkeit erfüllt wurde. Jane Fejfer weist zum ersten Mal nach, wie grundsätzlich unser Verständnis und unsere Wahrnehmung von römischen Porträtstatuen erweitert werden, wenn wir folgende Faktoren einer systematischen Analyse unterziehen: den historischen Kontext, die ursprüngliche Aufstellung, die Entsehungsbedingungen von Herstellung und Stil – und den Sockel, auf dem in vielen Fällen ein Text angebracht war, der die suggestive Wirkung des Bildes durch eine eigene Rhetorik ergänzte.
The highest honour a Roman citizen could hope for was a portrait statue in the forum of his city. While the emperor and high senatorial officials were routinely awarded statues, strong competition existed among local benefactors to obtain this honour, which proclaimed and perpetuated the memory of the patron and his family for generations. There were many ways to earn a portrait statue but such local figures often had to wait until they had passed away before the public finally fulfilled their expectations. It is argued in this book that our understanding and contemplation of a Roman portrait statue is greatly enriched, when we consider its wider historical context, its original setting, the circumstances of its production and style, and its base which, in many cases, bore a text that contributed to the rhetorical power of the image.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110209990
9783110238570
9783110636178
9783110219517
9783110219524
9783110219456
ISSN:1868-4777 ;
DOI:10.1515/9783110209990
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Jane Fejfer.