Film und kulturelle Erinnerung : : Plurimediale Konstellationen / / hrsg. von Astrid Erll, Stephanie Wodianka.

It is only through certain forms of social use that media become "Media of collective memory". The phenomenon of a "Remembrance film", too (e.g. Das Leben der Anderen, Hotel Ruanda, On connaît la chanson ) only comes about in a plurimedial context with its incorporation into a co...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2008]
©2008
Year of Publication:2008
Language:German
Series:Media and Cultural Memory / Medien und kulturelle Erinnerung , 9
Online Access:
Physical Description:1 online resource (266 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Einleitung: Phänomenologie und Methodologie des --
‚Erinnerungsfilms‘ --
DAS LEBEN DER ANDEREN oder die ‚richtige‘ --
Erinnerung an die DDR --
LUTHER zwischen Präformation und --
‚Re-Formation‘ --
Der Völkermord auf der Leinwand: HOTEL RUANDA und --
SOMETIMES IN APRIL und die Erinnerung an den Genozid in Ruanda --
Ein Platz an der Sonne – der neue Heimatfilm: --
AFRIKA, MON AMOUR und MOMELLA. EINE FARM IN AFRIKA --
„Bringing War Home“: JARHEAD und die --
Kriegserinnerung made in Hollywood --
Revolution und Film: DANTON von Andrzej --
Wajda --
Das ‚unübersetzbare‘ kulturelle Gedächtnis --
Frankreichs: ON CONNAÎT LA CHANSON --
Wenn Erinnerungsfilme scheitern – filmische --
Erinnerungen an den 11. September --
Backmatter
Summary:It is only through certain forms of social use that media become "Media of collective memory". The phenomenon of a "Remembrance film", too (e.g. Das Leben der Anderen, Hotel Ruanda, On connaît la chanson ) only comes about in a plurimedial context with its incorporation into a complex systemic media network that makes it into a remembrance film through various forms of reference. The volume analyses film using the methodology of studies in cultural memory to reveal the functioning of these constellations.
Medien werden erst durch bestimmte Formen des sozialen Gebrauchs zu „Medien des kollektiven Gedächtnisses“. Auch das Phänomen eines „Erinnerungsfilms“ (wie z.B. Das Leben der Anderen, Hotel Ruanda, On connaît la chanson) entsteht erst im plurimedialen Zusammenhang, durch seine Einbettung in ein komplexes mediensystemisches Netzwerk, das ihn durch verschiedene Formen der Bezugnahme zu einem solchen macht. Die im Band konturierte erinnerungskulturwissenschaftliche Filmanalyse macht diese Konstellationen in ihrem Funktionieren sichtbar.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110209310
9783110636970
9783110212129
9783110209457
ISSN:1613-8961 ;
DOI:10.1515/9783110209310
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Astrid Erll, Stephanie Wodianka.