The Animated Image : : Roman Theory on Naturalism, Vividness and Divine Power / / Stijn Bussels.

Many Romans wrote about the belief that an image - a sculpture or painting, as well as a verbal description or a personage on stage - is not a representation, but the image’s prototype or that an image had particular aspects of life. A first group of authors explained these believes as incorrect obs...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin : : Akademie Verlag, , [2013]
©2012
Year of Publication:2013
Language:English
Series:Studien aus dem Warburg-Haus , 11
Online Access:
Physical Description:1 online resource (224 p.)
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Description
Other title:Front Matter --
Naturalism and Animation: Pliny's Anecdotes on Art --
Enargeia as Epistemological Requirement and Rhetorical Virtue: Quintilian on Vividness --
Creation and Impact of Art, Literature and speech: Callistratus' on the statue of a Bacchante --
Life and Animation in Dance, Theatre and Spectacle: Lucian's the Dance --
Cult statues at the Boundaries of Humanity: Plutarch on Supernatural Animation --
Epilogue: Erotic Reactions to Praxiteles' Cnidian Aphrodite --
Back Matter
Summary:Many Romans wrote about the belief that an image - a sculpture or painting, as well as a verbal description or a personage on stage - is not a representation, but the image’s prototype or that an image had particular aspects of life. A first group of authors explained these believes as incorrect observation or wrong mental processing by the beholder. Other authors pointed at the excellent craftsmanship of the maker of the image. A third group looked at the supernatural involvement of its prototype, often a god. Together these discourses on the animation of images bring us to what intellectuals from all over the Roman empire saw as reprehensible or acceptable in beholding images as works of art or as cult images. Moreover, these discourses touch upon ontological and epistemological problems. The barrier between life and death was explored and also the conditions to obtain knowledge from observation.
Viele römische Autoren schrieben über den Gedanken, dass ein Abbild – gleich ob eine Skulptur oder ein Gemälde, eine verbale Beschreibung oder die Darstellung auf einer Bühne – nicht die Repräsentation eines Originals, sondern ein Prototyp sei, und fragten, ob einem Bild Aspekte des Lebens zu eigen seien. Eine erste Gruppe hielt diese Überzeugungen für das Resultat falscher Beobachtungen und Assoziationen des Betrachters. Andere Autoren betonten die handwerkliche Fertigkeit der Künstler. Eine dritte Gruppe interessierte sich für die Verbindung des Dargestellten, häufig eines Gottes, mit dem Übernatürlichen. Die drei Diskurse über die Animation von Bildern bieten einen Überblick darüber, was Intellektuelle im Römischen Reich als bedeutsam oder verwerflich beim Betrachten von Kunstwerken oder Kultobjekten ansahen. Dabei werden auch ontologische und epistemologische Fragestellungen berührt und die Grenze zwischen Leben und Tod erkundet.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783050062617
9783110635690
9783110621129
9783110238570
9783110347036
ISSN:2192-0079 ;
DOI:10.1524/9783050062617
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Stijn Bussels.