1D – Die erste Dimension – 1D – The First Dimension : : Zeichnen und Wahrnehmen – Ein Arbeitsbuch für Gestalter / Drawing and Perception – A Workbook for Designers / / hrsg. von Helmut Germer, Thomas Neeser, Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel.

Lines are thoughts that can be drawn and are often more precise than words. Only ideas that can be drawn can be translated into a design. 1D, the "first dimension," is thus the point of departure for the design process both in training and in professional practice. This publication focuses...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 2000 - 2014
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Basel : : Birkhäuser, , [2013]
©2010
Year of Publication:2013
Language:German
Online Access:
Physical Description:1 online resource (224 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 05468nam a22007215i 4500
001 9783034610728
003 DE-B1597
005 20211129102213.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 211129t20132010sz fo d z ger d
019 |a (OCoLC)1013966761 
020 |a 9783034610728 
024 7 |a 10.1515/9783034610728  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)206302 
035 |a (OCoLC)953290626 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a sz  |c CH 
072 7 |a DES000000  |2 bisacsh 
084 |a ZH 3500  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/156119: 
245 0 0 |a 1D – Die erste Dimension – 1D – The First Dimension :  |b Zeichnen und Wahrnehmen – Ein Arbeitsbuch für Gestalter / Drawing and Perception – A Workbook for Designers /  |c hrsg. von Helmut Germer, Thomas Neeser, Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel. 
264 1 |a Basel :   |b Birkhäuser,   |c [2013] 
264 4 |c ©2010 
300 |a 1 online resource (224 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhalt / Table of Contents --   |t Vorwort / Forword --   |t Ein pladoyer für das Zeichnen / The case for drawing --   |t Zeichnungen bezeichnen / Drawn from drawings --   |t Zeichnen in zwölf Stationen / Drawing in twelve stations --   |t Zeichnen ist wie laut-vor-sich-hinsprechen / Drawing is like talking out loud --   |t Anhang / Appendix 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a Lines are thoughts that can be drawn and are often more precise than words. Only ideas that can be drawn can be translated into a design. 1D, the "first dimension," is thus the point of departure for the design process both in training and in professional practice. This publication focuses on the learning and function of drawing. Drawing assignments created for the Schule für Gestaltung Basel (Basel School of Design) are commented on based on a conceptual system in the form of a "network card." On the one hand, this shows the quality of the drawings; on the other hand, it provides the vocabulary necessary to communicate about the complex process of drawing – with the goal of ever better results. An introductory essay addresses drawing as a process of perception and realization. The book is rounded out by statements from renowned designers, each accompanied by an original drawing, on the significance of drawing to their work. 
520 |a Striche sind zeichenbare Gedanken und oft präziser als Worte. Nur zeichenbare Ideen können in einen gestalterischen Entwurf übertragen werden. 1D, die «erste Dimension», ist somit der Ausgangspunkt des Entwurfsprozesses, sei es in der Ausbildung oder in der beruflichen Praxis. Die Publikation stellt das Erlernen und die Funktion des Zeichnens in den Mittelpunkt. Dafür werden zeichnerische Arbeiten, die an der Schule für Gestaltung in Basel entstanden sind, entlang eines Begriffssystems in Form einer «Netzkarte» kommentiert. Dieses gibt zum einen die Qualitäten der Zeichnungen wieder und liefert zum anderen das Vokabular, um über den komplexen Prozess des Zeichnens überhaupt kommunizieren zu können – mit dem Ziel immer besserer Ergebnisse. Ein einführender Essay setzt sich auseinander mit dem Zeichnen als Wahrnehmungs- und Umsetzungsprozess; abgerundet wird das Buch durch Statements renommierter Gestalterinnen und Gestalter – begleitet durch eine Originalzeichnung – zur Bedeutung des Zeichnens in ihrem Schaffen. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Nov 2021) 
650 7 |a DESIGN / General.  |2 bisacsh 
700 1 |a Flury, Dorothea,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Germer, Helmut,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Germer, Helmut,   |e editor.  |4 edt  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt 
700 1 |a Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel, ,   |e editor.  |4 edt  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt 
700 1 |a Neeser, Thomas,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Neeser, Thomas,   |e editor.  |4 edt  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DGBA Architecture, Design and Arts 2000 - 2014  |z 9783110635690  |o ZDB-23-GAA 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2010  |z 9783110233544  |o ZDB-23-DGG 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t E-BOOK PAKET KUNST UND ARCHITEKTUR 2010  |z 9783110318876  |o ZDB-23-DKA 
776 0 |c print  |z 9783034603676 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783034610728 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783034610728 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783034610728/original 
912 |a EBA_BACKALL 
912 |a EBA_CL_AD 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a EBA_STMALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA12STME 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2010 
912 |a ZDB-23-DKA  |b 2010 
912 |a ZDB-23-GAA  |c 2000  |d 2014