- (2024). Zahnimplantate aus Keramik (NanoTrust-Dossier Nr. 063 - Juni 2024) (p. 7). Wien. doi:/10.1553/ita-nt-063.
- (2024). Ein nicht-englisches KI-Sprachmodell. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/158_nicht-englisches_LLM.pdf.
- (2024). Negativemissionstechnologien. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/157_negative_emissionen.pdf.
- (2024). Sonnenstürme und Weltraumwetter. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/155_sonnenstuerme.pdf.
- (2024). Foresight und Technikfolgenabschätzung: Monitoring für das Österreichische Parlament, Ausgabe Mai 2024 (p. 52). Wien. doi:/10.1553/ITA-2024-02.
- (2024). Epistemische Sicherheit Zur Rolle wissenschaftlicher Expertise in chronischen Krisen (p. 122). Wien. Retrieved from https://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-projektberichte/ITA-2024-01.pdf.
- (2024). Sind soziale Medien eine Gefahr für unsere Demokratie? Stellungnahme der Ad-Hoc Arbeitsgruppe der ÖAW (p. 47). Retrieved from https://www.oeaw.ac.at/fileadmin/NEWS/2024/pdf/aid-fug-6-2024.pdf.
- (2024). Biotechnologie in einer zukunftsfähigen Bioökonomie - Dokumentation Expert:innen und Stakeholderworkshop (Berlin, 24.10.2023) und Nachbefragung. Wien. doi:/10.1553/ITA-pb-2024-03.
- (2023). Nach Corona. Reflexion für zukünftige Krisen. Ergebnisse aus dem Corona-Aufarbeitungsprozess (p. 175). Wien. doi:/10.1553/978OEAW95696.
- (2023). Proteinwende – Alternative Eiweißquellen breitenwirksam nutzen. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/149_proteinwende.pdf.
- (2023). Foresight und Technikfolgenabschätzung: Monitoring für das Österreichische Parlament, Ausgabe November 2023 (p. 53). Wien. doi:/10.1553/ITA-2023-03.
- (2023). Wald: Brände und Wiederherstellung. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/150_waldbraende.pdf.
- (2023). Gesundheitliche Folgen der Digitalisierung. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/151_nomophobia.pdf.
- (2023). Kollaborative Industrieroboter. Wien. Retrieved from https://www.parlament.gv.at/dokument/fachinfos/zukunftsthemen/152_cobots.pdf.
- (2023). Generative Artificial Intelligence. Opportunities, Risks and Policy challenges. EPTA Report 2023 (p. 88). Brussels. Retrieved from https://www.parlament.cat/document/composicio/394503200.pdf.
- (2023). Digitalization and IoT for Heat Pumps (p. 113). Wien. Retrieved from https://heatpumpingtechnologies.org/annex56/wp-content/uploads/sites/66/2023/10/iot-annex-task-1-report.pdf.
- (2023). Catalogue of PED Assessment Parameters, Project Report T4.2 (p. 43)..
- (2023). Nanocarrier (NanoTrust-Dossier Nr. 062 - August 2023) (p. 7). Wien. doi:/10.1553/ita-nt-062.
- (2023). A Typology of Positive Energy Districts in Europe: Technical, Social, and Socio-technical Approaches to Situated Energy Innovation Project Report T2.3..
- (2023). Nanomaterials in cosmetics – regulation and safety assessment in the EU (NanoTrust-Dossier No 061en - August 2023) (p. 6). Wien. doi:/10.1553/ita-nt-061en.DOIWebseiteDownloadRISENWBIB Kurzfassung
The cosmetics industry uses a range of nanomaterials to improve the properties of products. Whilst there are no or only minor health concerns with soluble and biodegradable nanomaterials, such as those used to transport active ingredients into the skin, it is primarily the insoluble and persistent nanoparticles that give cause for concern. These are substances that are used, for example, as UV filters or dyes, or because of their antibacterial or antioxidant properties. To ensure the highest possible level of consumer protection, the EU Cosmetics Regulation was adapted in 2009, with special provisions introduced for nanomaterials. These include the notification of cosmetic products containing nanomaterials to the European Commission, a comprehensive safety assessment, and the labelling of nanoscale ingredients on the product label. Cosmetics are the only consumer products with such regulations in the EU. In the USA, for example, there are no such regulations to protect consumers. Technical progress, but also the experience gained during the implementation of the provisions for nanomaterials in the EU Cosmetics Regulation over the recent years, now necessitate their adaption and update. The definition of the term “nanomaterial” in the regulation, the safety assessment and notification procedures, and the labelling method are now subject to review at EU level.