EN| DE


JOSH TORABI (London) : The Aesthetics of Music and Myth: Joyce, Mann, Nietzsche
doi: 10.1553/spk51_1s81


This essay expounds the intrinsic relationship between music and myth, first given explicit license in Nietzsche’s ›The Birth of Tragedy‹, and explores how it occurs in Joyce’s ›Ulysses‹ and Mann’s ›Doctor Faustus‹. It juxtaposes Nietzsche’s “Apollo/Dionysus dichotomy” and his conception of “Dionysian music” with Joyce and Mann’s literary depictions of music and myth,
thereby elucidating the major themes, characters and narrative of both novels and shedding light on the music-myth configuration.


Dieser Beitrag untersucht am ›Ulysses‹ von Joyce und Manns ›Dr. Faustus‹ eine innere Beziehung zwischen Musik und Mythos, wie sie erstmals Nietzsches ›Geburt der Tragödie‹ thematisiert. Die Dichotomie von Apollinischem und Dionysischem, die Nietzsche für sein Konzept einer „dionysischen Musik“ gebraucht, wird dabei dem Bild gegenübergestellt, das Joyce und Mann für Musik und Mythos entwickeln. Diese Konfiguration wirft dabei jeweils ein Licht auf die wichtigsten Themen, Charaktere und Erzählweisen der beiden Romane.