EN| DE



NORBERT BACHLEITNER (Vienna): Abandoning Narratives of Music and Prose. Arnold Schönberg and James Joyce. (91)
doi: 10.1553/spk49_2s65

The works of these two key Modernist artists exhibit a number of similar features: Joyce’s abandonment of personal and representational narration can be likened to Schönberg’s rejec-tion of functional theories of harmony. Through rational constructions – based on structural constraints such as twelve-tone sequences and the Gilbert and Linati schemata – both artists systematically explore the limits and possibilities of their chosen material, with Schönberg’s emancipation of dissonance and Joyce’s highly artificial idiom in ›Finnegans Wake‹ expanding the possibilities of associating musical or literary meaning.


Das Werk dieser beiden ‚Leuchttürme‘ der Moderne weist zahlreiche Ähnlichkeiten auf: Sie ver-abschieden das persönliche und mimetische Erzählen bzw. die klassische Funktionsharmonik; mit Hilfe rationaler Konstruktion aufgrund struktureller Vorgaben wie der Zwölftonreihen und der Gilbert und Linati Schemata messen sie systematisch Möglichkeitsräume aus; Schönbergs Konzept der Emanzipation der Dissonanz und die höchst artifizielle Sprache von ›Finnegans Wake‹ entgrenzen den Spielraum für die musikalische bzw. literarische Bedeutungszuweisung.