EN| DE


Lydia Koelle (Bonn): Grenzgänge „im Schatten des Wundenmals“. Paul Celan in Colmar, 25. März 1970.
doi: 10.1553/spk53_1s101

This paper focuses on Paul Celan’s visit, shortly before his death, to the Isenheim Altarpiece in
Colmar in March 1970, where he spent a long time in front of the Crucifixion. Along with the
biographical context (Hölderlin Celebration, Stuttgart), I explore how the Colmar experience
is related to Celan’s poem ›Tenebrae‹. The article follows Celan’s interest in the Passion motif
in his poems and readings and reveals him to be a Jewish counterpart in Wolfgang Rihm’s
composition ›DEUS PASSUS‹ (1999/2000).


Im Mittelpunkt dieses Beitrags steht Paul Celans Besuch des Isenheimer Altars in Colmar, wo
er im März 1970, wenige Wochen vor seinem Tod, lange vor dem Kreuzigungsbild verweilte.
Neben dem biographischen Kontext (Hölderlin-Feier, Stuttgart) gehe ich der Frage nach, wie
die Colmar-Erfahrung mit Celans Gedicht ›Tenebrae‹ in Beziehung steht. Die Studie folgt
Celans Interesse an dem Passions-Motiv in seinen Gedichten und Lektüren und zeigt ihn als
jüdischen Counterpart in Wolfgang Rihms Komposition ›DEUS PASSUS‹ (1999/2000).