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ANTHONY CURTIS ADLER (Seoul): The Political Philology of the Artifact. Hölderlin’s Late Hymnic Fragments ›Luther‹ and ›Der Vatikan‹.
doi: 10.1553/spk50_1s37

Far from being a mere accident of its reception, a philological tendency belongs essentially to Hölderlin’s poetry. The following essay explores this tendency through a reading of two fragments, titled ›Luther‹ and ›Der Vatikan‹, from the Homburger Folioheft. By considering these fragments in light of the philological controversies surrounding them and the multiple editorial approaches taken, I argue that they grant powerful insight into the procedure of Hölderlin’s late poetry, which, by means of a ruinous aspect inscribed into the text itself, seeks to address the peculiar condition of modernity – the prevalence of artifice over inspiration – and offer a vision for the reconciliation of Protestantism and Catholicism.


Anstatt nur zufällige Begleiterscheinung der Rezeption zu sein, gehört eine Tendenz hin zur Philologie wesentlich zur Dichtung Hölderlins. Im folgenden Aufsatz stelle ich diese Tendenz in einer Interpretation von zwei Fragmenten (›Luther‹ und ›Der Vatikan‹) aus dem Homburger Folioheft dar. Diese Fragmente werden in Hinsicht auf die philologischen Streitigkeiten und verschiedenen editorischen Herangehensweisen untersucht, die sie begleiten. Ich behaupte, dass sie grundlegende Einsichten in die Verfahren von Hölderlins später Dichtung erlauben, über einen Aspekt des Verfalls, der in ihre Texte eingeschrieben ist. Diese Texte thematisieren so eine spezifische Bedingung der Modernität – die Vorherrschaft des Künstlichen über die Inspiration – und bieten eine Vision, die Protestantismus und Katholizismus versöhnt.