Articles in Journals, Proceedings and Edited Books - peer reviewed 


  • Saurwein, F. (2022). Algorithms on the internet: Factor of media change and challenge for change management. In M. Karmasin, Diehl, S., & Koinig, I. (Eds.), Media and change management. Creating a path for new content formats, business models, consumer roles, and business responsibility (pp. 419-442). Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-030-86680-8_23
  • Saurwein, F. (2022). Regulierung von Internet-Inhalten: Ombudsstellen als Governance-Option an der Schnittstelle von Recht und Ethik. In G. Marci-Boehncke, Rath, M., & Delere, M. (Eds.), Medien – Demokratie – Bildung. Normative Vermittlungsprozesse und Diversität in mediatisierten Gesellschaften (pp. 347-363). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-36446-5_5
  • Saurwein, F., Spencer-Smith, C., & Krieger-Lamina, J. (2022). Social-Media-Algorithmen als Gefahr für Öffentlichkeit und Demokratie: Anwendungen, Risikoassemblagen und Verantwortungszuschreibungen. In A. Bogner, M. Decker,, M. Nentwich,, & C. Scherz, (Eds.), Digitalisierung und die Zukunft der Demokratie. Beiträge aus der Technikfolgenabschätzung. Bd. 24 (pp. 243-256). Baden-Baden: Nomos-Verlag. doi:10.5771/9783748928928-243
  • Biringer, K., Peissl, H., & Seethaler, J. (2022). Public value of community media in Austria. Journal Of Alternative And Community Media, 7, 45-65.
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2022). Öffentlichkeit und Presse in der Habsburgermonarchie [The public sphere and the press in the Habsburg Monarchy]. In T. Nicklas & Birk, M. (Eds.), Aufklärungsdiskurse in der deutschsprachigen Regionalpresse Zentraleuropas, 1800-1920 (pp. 21-56). Reims: ÈPURe - Editions et Presses Universitaires de Reims. Retrieved from https://hal.univ-reims.fr/hal-03840399
  • Seethaler, J., Musil, R., & Dietrich-Gsenger, M. (2022). Regionale Schizophrenie – Mediendiskurse zur Internationalisierung des Wiener Bankensektors: Eine Langzeitanalyse. Publizistik, 67, 301–333. doi:10.1007/s11616-022-00745-9
  • Riedl, A., & Eberl, J. -M. (2022). Audience expectations of journalism: What’s politics got to do with it?. Journalism: Theory, Practice &Amp; Criticism, 23, 1682–1699. doi:10.1177/1464884920976422
  • Seethaler, J., & Melischek, G. (2022). Opinion-leading media as indicators of a democracy at risk: The press and the rise of National Socialism between 1927 and 1932. European Journal Of Communication, 37, 1-18. doi:10.1177/02673231221111910
  • Rozgonyi, K., & Sarikakis, K. (2022). Policy diffusion and Internet governance: reflections on copyright and privacy. In M. Marzouki & Calderaro, A. (Eds.), Internet Diplomacy: Shaping the Global Politics of Cyberspace (pp. 195-211). Lanham: Rowman & Littlefield.
  • Rozgonyi, K. (2022). CHAPTER 8: Gender-based violence and sexist hate speech in the media [Genderəsaslı zorakılıq və mediada cinsiyyətci nifrət nitqi]. In A. Bəşirli (Ed.), Gender Equality and Media Freedom [Gender Bərabərliyi və Media Azadlığı] (pp. 121-131). Baku: Tahsil Publishing House [Təhsil Nəşriyyat‐Poliqrafiya].
  • Rozgonyi, K. (2022). CHAPTER 7: Sexism in Media [Mediada Cinsiyyətçilik]. In A. Bəşirli (Ed.), Gender Equality and Media Freedom [Gender Bərabərliyi və Media Azadlığı] (pp. 109-120). Baku: Tahsil Publishing House [Təhsil Nəşriyyat‐Poliqrafiya].
  • Rozgonyi, K. (2022). CHAPTER 3: Legal aspects of gender equality: international practice and Council of Europe Standards [Gender bərabərliyi huquqi konsepsiya kimi. Gender bərabərliyinin sosial ədalətlə və media azadlığı ilə əlaqəsi]. In A. Bəşirli (Ed.), Gender Equality and Media Freedom [Gender Bərabərliyi və Media Azadlığı] (pp. 39-56). Baku: Tahsil Publishing House [Təhsil Nəşriyyat‐Poliqrafiya].
  • Rozgonyi, K. (2022). CHAPTER 1: The concepts of gender and gender equality [Gender və gender bərabərliyi konsepsiyaları]. In A. Bəşirli (Ed.), Gender Equality and Media Freedom [Gender Bərabərliyi və Media Azadlığı] (pp. 8-21). Baku: Tahsil Publishing House [Təhsil Nəşriyyat‐Poliqrafiya].
  • Asboth, E. T. (2022). 'Kossovo Day’, New York, 1918: How the Serbian National League of Defense tied the future of their country of origin to American history. In T. Powell & Sagasti Suppes, P. (Eds.), Transnational American Space (pp. 193-211). Wilmington, DE: Vernon Press.
  • Musil, R., & Seethaler, J. (2022). Evaluating M&As from a regional perspective: media discourses on the asymmetric internationalization of Vienna’s banking sector. European Planning Studies, 30, 1872-1891. doi:10.1080/09654313.2021.1965548
  • Melischek, G. (2022). Die Medizin in den Schlagzeilen der Kronen Zeitung 1959 bis 2019 [Medical news in the headlines of the Kronen Zeitung, 1959-2019]. In B. Nemec, Hofer, H. -G., Seebacher, F., & Schütz, W. (Eds.), Medizin in Wien nach 1945: Strukturen, Aushandlungsprozesse, Reflexionen (pp. 751-776). Wien: V&R unipress. doi:10.14220/9783737013932.751
  • Tirosh, N., Bien-Aime, S., Sreenivasan, A., & Lichtenstein, D. (2022). Nationalizing the 'refugee crisis': A comparative analysis exploring how elite newspapers in four countries framed forced migration during World Refugee Day. Newspaper Research Journal, 43, 47-64. doi:10.1177/07395329211050123
  • Riedl, A., Rohrbach, T., & Krakovsky, C. (2022). "I can't just pull a woman out of a hat". A mixed methods study on journalistic drivers of women’s representation in political news. Journalism &Amp; Mass Communication Quarterly, n/a, n/a. doi:10.1177/10776990211073454
  • Denise Voci,, & Matthias Karmasin,. (2022). Cross-Border media management in a digital environment: Challenges and lessons learned for change management. In Matthias Karmasin, Sandra Diehl,, & Isabell Koinig, (Eds.), Media and change management. Creating a path for new content formats, business models, consumer roles, and business responsibility (pp. 13-31). Cham: Springer. Retrieved from https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-86680-8
  • Porlezza, C., & Eberwein, T. (2022). Uncharted Territory: Datafication as a challenge for journalism ethics. In M. Karmasin, Diehl, S., & Koinig, I. (Eds.), Media and change management. Creating a path for new content formats, business models, consumer roles, and business responsibility (pp. 343-361). Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-030-86680-8
  • Isabell Koinig,, Anika Bausch,, & Matthias Karmasin,. (2022). CSR as "Integrity Management" in the media industry: An investigation of the top three media organisations from Germany, Austria and Switzerland. In Matthias Karmasin, Sandra Diehl,, & Isabell Koinig, (Eds.), Media and change management. Creating a path for new content formats, business models, consumer roles, and business responsibility (pp. 311-330). Cham: Springer. Retrieved from https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-86680-8
  • Eberwein, T., & Brinkmann, J. (2022). Germany: Beyond the beacon. In S. Fengler, Eberwein, T., & Karmasin, M. (Eds.), The global handbook of media accountability (pp. 120-130). London; New York: Routledge. doi:10.4324/9780429326943-12
  • Eberwein, T. (2022). Journalism ethics and its participatory turn. In L. T. Price, Sanders, K., & Wyatt, W. N. (Eds.), The Routledge Companion to Journalism Ethics (pp. 399-406). London: Routledge. doi:10.4324/9780429262708-51
  • Krakovsky, C. (2021). Scandalogy meets field theory. In A. Haller, Michael, H., & Seeber, L. (Eds.), Scandalogy 3: Scandals in new media (pp. 181-200). Springer Nature. doi:10.1007/978-3-030-85013-5
  • Kaltenbrunner, A., & Lugschitz, R. (2021). Diversity in Österreichs Redaktionen: Bestandsaufnahme, Problemlage und Lösungsansätze [Diversity in Austrian Newsrooms, tacking stock, issues and possible solutions]. Medienjournal, 45, 3-26. doi:10.24989/medienjournal.v45i4.1977
  • Lichtenstein, D. (2021). No government mouthpieces: Changes in the framing of the "migration crisis" in German news and infotainment media. Studies In Communication Sciences, 21, 267-284. doi:10.24434/j.scoms.2021.02.005
  • Saurwein, F., Just, N., & Latzer, M. (2021). Un cas d’école: réguler les algorithms. In J. -P. Chamoux (Ed.), L'ère du numérique 3: Des moeurs et des usages (pp. 45-65). London: ISTE Editions.
  • Brantner, C., & Saurwein, F. (2021). Covering technology risks and responsibility: Automation, artificial intelligence, robotics, and algorithms in the media. International Journal Of Communication (Ijoc), 15, 5074–5098. Retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/17054/3609
  • Bitschnau, M., Lichtenstein, D., & Fähnrich, B. (2021). The ‘Refugee Crisis’ as an opportunity structure for right-wing populist social movements: The case of PEGIDA. Studies In Communication Sciences, 21, 361-376. doi:10.24434/j.scoms.2021.02.016
  • Lichtenstein, D., Herbers, M. R., & Bause, H. (2021). Journalistic YouTubers and their role orientations, strategies, and professionalization tendencies. Journalism Studies, 22, 1103-1122. doi:10.1080/1461670X.2021.1922302

Articles in Journals, Proceedings and Edited Books


  • Eberwein, T., & Wenzel, C. (2019). Introduction: Changing media – changing democracy?. In T. Eberwein & Wenzel, C. (Eds.), Changing media – changing democracy? Exploring the democratic potential of social media (pp. 11-18). Wien: Austrian Academy of Sciences Press.
  • Kaltenbrunner, A. (2019). Medienpolitik als Verteilungskampf unter Schwarz/Türkis-Blau [Media policies as a struggle for resources under Austria´s ÖVP-FPÖ-Government]. In E. Talos (Ed.), Die schwarz-blaue Wende in Österreich. Eine Bilanz (pp. 139-1968). Wien: LIT.
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2019). Theory and practice of media accountability in Europe: an introductory overview. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), Media accountability in the era of post-truth politics: European challenges and perspectives. London / New York: Routledge.
  • Kaltenbrunner, A. (2019). Geschichte der Tagespresse und Magazine nach 1945 [History of daily newspapers and magazines after 1945]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)]. Wiesbaden: Springer VS.
  • Rastl, P., & Oggolder, C. (2019). Die Geschichte des Internets als technische Infrastruktur [The history of the Internet as a technical infrastructure]. In M. Karmasin & Oggolder, C. (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)] (pp. 277–290). Wiesbaden: Springer VS.
  • Oggolder, C. (2019). Anschluss, Ausschluss, Kontrolle. Medien im Nationalsozialismus [Annexation, Exclusion, Control. Media in the Nazi era]. In K. Matthias & Christian Oggolder, (Eds.), Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)] (pp. 61–73). Wiesbaden: Springer VS.
  • Karmasin, M., & Oggolder, C. (2019). Einleitung: Von Massenmedien zu sozialen Medien [Introduction: From mass media to social media]. In Österreichische Mediengeschichte. Bd. 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute) [Austrian Media History. Vol. 2: From Mass Media to Social Media (1918 to date)] (pp. 1–6). Wiesbaden: Springer VS.
  • Rath, M., Karmasin, M., & Krotz, F. (2019). Einführung: Brauchen Maschinen Ethik? Begründungstheoretische und praktische Herausforderungen [Introduction: Do Machines Need Ethics? Challenges in Confirmation Theory and Practice]. In M. Rath, Karmasin, M., & Krotz, F. (E. ) (Eds.), Brauchen Maschinen Ethik? Begründungstheoretische und praktische Herausforderungen [Do Machines Need Ethics? Challenges in Confirmation Theory and Practice]. (pp. 1-13). Wiesbaden: Springer Professional. Retrieved from https://www.springerprofessional.de/brauchen-maschinen-ethik/16000888
  • Melischek, G., & Seethaler, J. (2018). Die Darwin-Rezeption in der österreichischen Presse im 19. Und frühen 20. Jahrhundert [The perception of Darwin in the Austrian press in the 19th and early 20th century]. In Herbert Matis & Wolfgang L. Reiter, (Eds.), Darwin in Zentraleuropa: Die wissenschaftliche, weltanschauliche und populäre Rezeption im 19. und frühen 20. Jahrhundert (pp. 363-394). Wien: LIT.
  • Seethaler, J. (2018). Informations- und Meinungsfreiheit: Medienpolitische Grundlagen und Herausforderungen [Freedom of information and speech in Austria: Fundamentals of and challenges to media policy]. In H. Koziol (Ed.), Tatsachenmitteilungen und Werturteile: Freiheit und Verantwortung (pp. 13-26). Wien: Sramek.
  • Weder, F., Einwiller, S., & Eberwein, T. (2018). CSR communication and the public sphere - Editorial. Medienjournal Special Issue, 42, 2-9.
  • Karmasin, M. (2018). Public Value als Wertschöpfungsbegriff? [Public Value as Value Added?]. In K. Mitschka & Unterberger, K. (Eds.), Public Open Space - Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien. 55 Beiträge aus österreichischer und internationaler Wissenschaft zur Medienzukunf (pp. 247-250). Wien: facultas.
  • Murschetz, P. C., Teichmann, R., & Karmasin, M. (2018). Why Study State Aid for Film? A necessary Clarification. In P. C. Murschetz, Teichmann, R., & Karmasin, M. (Eds.), Handbook of State Aid for Film: Finance, Industries and Regulation. (pp. 1-23). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2018). Von neuen Formen der Kommunikation zu neuen Formen der Partizipation–oder umgekehrt? [From new forms of communication to new forms of participation–or vice versa?]. In K. Mitschka & Unterberger, K. (Eds.), Public Open Space: Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien (pp. 133-142). Wien: facultas.
  • Melischek, G. (2018). Zur Bedeutung der Lokalpresse in der Habsburgermonarchie [On the Relevance of Local press in the Habsburg Empire]. In K. Fedáková & Puchalová, I. (Eds.), Die Kaschauer Zeitung in Kontexten I (pp. 11-24). Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Bastian, M., & Brinkmann, J. (2018). Germany: Disregarded diversity. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 90-98). London, New York: Routledge.
  • Karmasin, M., Bichler, K., & Kaltenbrunner, A. (2018). Austria: Back on the democratic corporatist road?. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 7-13). London, New York: Routledge.
  • Eberwein, T., Fengler, S., Kaufmann, K., Brinkmann, J., & Karmasin, M. (2018). Summary: Measuring media accountability in Europe – and beyond. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 285-300). London, New York: Routledge.
  • Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (2018). Introduction: Putting media accountability on the map. In T. Eberwein, Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.), The European handbook of media accountability (pp. 1-6). London, New York: Routledge.
  • Eimeren, B. van, Simon, E., & Riedl, A. (2017). Medienvertrauen und Informationsverhalten von politischen Zweiflern und Entfremdeten [Media trust and information seeking of people with high political skepticism and low political efficacy]. Media Perspektiven, 11, 438-454. Retrieved from https://www.ard-werbung.de/fileadmin/user_upload/media-perspektiven/pdf/2017/1117_vanEimeren_Simon_Riedl.pdf
  • Karmasin, M., Kraus, D., & Lugschitz, R. (2017). Die ersten Kriegsberichterstatterinnen: Die neue Rolle von Journalistinnen im Spanischen Bürgerkrieg und ihr Beitrag zur Veränderung eines Berufsstandes. In S. Kirchhoff, Prandner, D., Renger, R., Götzenbrucker, G., & Aichberger, I. (Eds.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen ökonomischen Zwängen und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 249-267). Baden-Baden: Nomos.
  • Kaltenbrunner, A., & Luef, S. (2017). Newsroom integration. A nationwide study. Austria as a microcosm of editorial models of daily newspapers. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 91-114). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A. (2017). Journalism in transition. A matrix to categorize change and innovation. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 13-31). Wien: Facultas.
  • Kaltenbrunner, A., Karmasin, M., & Kraus, D. (2017). Preface. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 5-7). Wien: Facultas.
  • Seethaler, J. (2017). New worlds of journalism: How Austrian, German and Swiss journalists perceive innovation and change. In A. Kaltenbrunner, Karmasin, M., & Kraus, D. (Eds.), Journalism report V: Innovation and transition (pp. 53-67). Wien: Facultas.
  • Beaufort, M., & Seethaler, J. (2017). Transformation des Rundfunkjournalismus? Von Programmaufträgen, Rollenzuschreibungen und neuen Formaten [Broadcasting journalism in transformation: Programming mandates, social roles, and new media formats]. In S. Kirchhoff, Prandner, D., Renger, R., Götzenbrucker, G., & Aichberger, I. (Eds.), Was bleibt vom Wandel? Journalismus zwischen ökonomischen Zwängen und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 47-72). Baden-Baden: Nomos. doi:10.5771/9783845274539
  • Karmasin, M., & Litschka, M. (2017). CSR as an economic, ethical, and communicative concept. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 37-51). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.
  • Voci, D., Diehl, S., Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (2017). Research outlook and conclusion. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 495-501). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
  • Weder, F., & Karmasin, M. (2017). Communicating responsibility: Responsible communication. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbbook of integrated CSR communication (pp. 71-86). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
  • Karmasin, M., & Apfelthaler, G. (2017). Integrated corporate social responsibility communication: A global and cross-cultural perspective. In S. Diehl, Karmasin, M., Mueller, B., Terlutter, R., & Weder, F. (Eds.), Handbook of integrated CSR communication (pp. 237-251). Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer.

Book Reviews, Eulogies


  • Melischek, G. (2009). Rezension von/Book review: Markus Winkler: Jüdische Identitäten im kommunikativen Raum (Bremen: edition lumiere, 2007). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 11, 230-231.
  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Oliver Hahn; Roland Schröder (Hrsg.), Journalistische Kulturen: Internationale und interdisziplinäre Theoriebausteine (Köln: Halem, 2008). Rezensionen:kommunikation:medien, 16. Juni 2009. Retrieved from http://www.rkm-journal.de/archives/512
  • Seethaler, J. (2009). Rezension/Book review: Pürer, Heinz; Raabe, Johannes (2007): Presse in Deutschland. 3., völlig überarb. u. erw. Aufl. Konstanz: UVK. Medien Journal, 33, 61-63.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book Review: Peter R. Frank und Johannes Frimmel: Buchwesen in Wien 1750-1850 (Wiesbaden: Harrassowitz, 2008). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 10, 165.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Bookm review: Regionalpresse Österreich-Ungarns und die urbane Kultur, hg. von Vlado Obad, Studienreihe Österreich-Bibliothek (Wien: Feldmann, 2007). Mitteilungen Der Gesellschaft Für Buchforschung In Österreich, 10, 57-59.
  • Seethaler, J. (2008). Rezension/Book review: Barbara Thomaß (Hrsg.) Mediensysteme im internationalen Vergleich (Konstamz: UVK, 2007). Publizistik, 53, 302-303.
  • Seethaler, J. (2006). Walter J. Schütz: Zeitungen in Deutschland - Verlage und ihr publizistisches Angebot 1949-2004 (Berlin: Vistas: 2005). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 8, 297.
  • Seethaler, J. (2004). Rezension/Book review: Rudolf Stöber: Mediengeschichte: Die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates. Eine Einführung (Wiesbaden: Westdeutscher Verlag 2003). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 6, 263-264.
  • Seethaler, J. (2002). Rezension/Book Review: Mitteilung statt Medium: Probleme, Methoden und Gegenstände der publizistischen Wissenschaft, hrsg. von Arnulf Kutsch und Stefanie Averbeck (München: Fischer, 2002). Jahrbuch Für Kommunikationsgeschichte, 4, 254-255.
  • Seethaler, J. (2002). Der Diskurs der Moderne im Wiener Feuilleton [The discourse of modernity in the Viennese feuilleton]. Book review: Hildegard Kernmayer, Judentum im Wiener Feuilleton (1848—1903): Exemplarische Untersuchungen zum literarästhetischen und politischen Diskurs der Moderne. Iasl Online. Retrieved from http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=2401
  • Oggolder, C. (1998). Rezension/Book review: Bernhard Rosenberger (1998). Zeitungen als Kriegstreiber? Die Rolle der Presse im Vorfeld des Ersten Weltkrieges. Köln, Weimar, Wien: Böhlau. Relation: Medien - Gesellschaft - Geschichte, 5, 104f.