Dr.

Meike Wilfing-Albrecht

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(+43 1) 51581 – 3705

E-Mail
meike.wilfing-albrecht(at)oeaw.ac.at

… studied musicology and Romance studies in Osnabrück and Vienna and attained her doctorate in 2022 ("Das barocke Festspiel als modernes Geamtkunstwerk. Die Opernästhetik von Egon Wellesz"). She has been part of multiple research projects, for example Eduard Hanslick’s 'Vom Musikalisch-Schönen': Dynamic Features of the Text and Its Contexts (Austrian Academy of Sciences, 2018–2021), funded by the Austrian Science Fund FWF, or Telling Sounds at the University of Music and Performing Arts, Vienna (2021). Since 2017, she has been working for the Complete Edition of the Writings of Arnold Schönberg.

At the ACDH-CH, Meike Wilfing-Albrecht is part of the research unit Musicology. She previously worked for the projects Oesterreichisches Musiklexikon Online (OeML) as well as DEMOS, and became staff scientist and project lead at the Wiener Arbeitsstelle der Johannes Brahms Gesamtausgabe in September 2022. Her research interests include music history of the 19th and 20th Centuries (especially Viennese Modernism), history of science, and musical criticism.

Full CV

Publications

  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2017. Musiktheatralische Textualität: Opernbezogene Musikdrucke im deutschen Sprachraum des 18. Jahrhunderts. Die Musikforschung.
  • Wilfing-Albrecht, Meike. 2015. Ein ‚Kapitel österreichischer Unbegreiflichkeiten‘. Egon Wellesz und das Wiener musikhistorische Institut. Universität Wien.
  • Wilfing-Albrecht, Meike, and Melanie Strumbl. 2014. Christoph Willibald Gluck: Bilder – Mythen – Diskurse. Österreichische Musikzeitschrift. doi:10.7767/omz-2014-0618.
  • Albrecht, Meike. 2014. Innsbruck, Schloss Ambras, Kunstkammer, P 5369–5377, Sigel Am (‚Ambraser Stickbuch’). Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 256-258.
  • Albrecht, Meike. 2014. Harmonice Musices Odhecaton A, Venedig: Ottaviano Petrucci, 1501. Andrea Lindmayer-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 204-207.
  • Albrecht, Meike. 2014. Brüssel, Bibliothèque Royal de Belgique, Ms. IV.922 (‘Occo-Kodex’). Andrea Lindmayr-Brandl. Andrea Rifkin Lindmayr-Brandl Joshua Schmierer. Schrift und Klang in der Musik der Renaissance. Handbuch Der Musik Der Renaissance Bd. 4. Laaber: Laaber: 262-264.