Mag. Dr.

Alexander Rausch

Telephone
(+43 1) 51581 – 3711

E-Mail
alexander.rausch(at)oeaw.ac.at

… recieved his PhD in musicology in 1997 at the University of Vienna. As a specialist in medieval music theory, he participated in and directed several projects funded by the FWF.

Since 2003, he has been employed at the Austrian Academy of Sciences, where he has been collaborating in projects as the Austrian Music Lexicon, or Habsburg representation, among others. Since 2015, he has been directing the working group Music Edition and Documentation at the Department of Musicology. In 2022 he was elected as a member of the Denkmäler der Tonkunst in Österreich. As a music editor, he is currently engaged in the new critical edition Johann Joseph Fux – Werke.

Full CV


Publications

  • Rausch, Alexander. 2018. Johann Joseph Fux: Giunone placata, FuxWV II.2.19 (K 316). Johann Joseph Fux - Werke B/I/1. Wien: Hollitzer.
  • Hocker, Ramona, and Alexander Rausch. 2018. Johann Joseph Fux (ca. 1660-1741): Julo Ascanio, Re d'Alba (FuxWV II.2.6 / K 304). Fux Concertato Nr. 4. doi:10.1553/fux_concertato_04.
  • Telesko, Werner, and Alexander Rausch. 2017. Sektion I: Themen und Medien der Repräsentation. In Die Repräsentation der Habsburg-Lothringischen Dynastie in Musik, visuellen Medien und Architektur / Representing the Habsburg-Lorraine Dynasty in Music, Visual Media and Architecture. 1618–1918, ed. Werner Telesko, 13-20. Wien-Köln-Weimar: Böhlau. doi:10.7767/9783205207153.13.
  • Hocker, Ramona, and Alexander Rausch. 2016. Johann Joseph Fux (ca. 1660-1741), Plaudite, sonat tuba K 165. Motetto de Resurrectione Domini. Fux Concertato Nr. 1. Wien.
  • Rausch, Alexander. 2016. Zum Begriff der Repräsentation in Musikwissenschaft, Musikästhetik und Musiktheorie. In Repräsentation(en). Interdisziplinäre Annäherungen an einen umstrittenen Begriff, eds. Gernot Gruber and Monika Mokre, 57-62. Öaw, Phil.-Hist. Klasse, Denkschriften 485 = Kulturforschungen 2. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Rausch, Alexander. 2016. Das Te deum laudamus als musikalische Gattung geistlicher und weltlicher Repräsentation in der Frühen Neuzeit. Gernot Gruber and Monika Mokre,. Repräsentation(en). Interdisziplinäre Annäherungen an einen umstrittenen Begriff. Öaw, Phil.-Hist. Klasse, Denkschriften 485; Kulturforschungen 2. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.